نماینده ولی فقیه در استان گلستان با ذکر این مسئله که خداوند متعال در آیات متعدد سیر آفرینش و زندگی انسان را از شروع تا خاتمه بیان می نماید گفت: بعضی زندگی بشر را از تولد تا مرگ می دانند در حالی که بر اساس آیات شریف قرآن کریم بشر با مرگ تنها از این جهان به جهان دیگری منتقل میشود و در آن جا بار دیگر حیات و زندگی به وی باز میگردد.
به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی”نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان”، شب گذشته (۳مرداد) درجلسه تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات ۱۵ الی ۱۷سوره مبارکه مومنون پرداختند. که در این جلسه متذکر شدند: به طور کلی ادیان آسمانی انتهای زندگی را مرگ نمی دانند بلکه معتقدند بعد از مرگ زندگی دیگری با کیفیتی دیگر آغاز می شود. در تعدادی از آیات قرآن کریم به مرحله آفرینش روح اشاره شده است، آفرینشی که با مرگ از میان نمیرود و حلقه واسط میان دنیا و آخرت هر انسانی است.
آیت الله نور مفیدی یادآور شد: برانگیخته شدن در روز قیامت برای کلیه انسان ها قضای حتمی الهی است.
وی گفت: در بعضی از آیات به محشور شدن حیوانات نیز اشاره شده است که در این باره بیشتر مفسران و متکلمان بر این باورند که حیوانات نیز همانند انسان ها حشر دارند و به آیاتی مانند آیه۳۸ سوره انعام وآیه۵ سوره تکویر استناد کرده اند.
وی تاکید کرد: از این آیات میآموزیم که مرگ نابودی نیست، بلکه مرحلهای از مراحل زندگی بشر است که او را به عالم قیامت منتقل میکند در دیدگاه الهی، زندگی انسان محدود به زندگی مادی دنیوی نیست و اهل ایمان به حیات معنوی معتقدند که قیامت، تجلی آن است.
نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: توحید و معاد پایه و اساس اعتقادات ماست که نتیجه این دو نبوت خواهد شد.
آیت الله نور مفیدی با اشاره به اینکه مشرکین سوال خواهند کرد که آیا هنگامى که ما مُردیم و در زمین گم شدیم آفرینش تازه اى خواهیم یافت ؟ !خاطر نشان کرد: آن ها لقاى پروردگارشان را انکار مىکنند (و مىخواهند با انکار معاد آزاد باشند و به هوسرانى خویش ادامه دهند. بگو: فرشته مرگ که بر شما مامور شده (روح) شما را مىگیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مىگردید.
امام جمعه گرگان گفت: خداوند متعال می فرماید هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز می کند نیست، مگر اینکه امت هائى همانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى شوند.
آیت الله نور مفیدی توضیح داد: امم جمع امت و امت به معنى جمعیتى است که داراى قدر مشترکى هستند، مثلا: دین واحد یا زبان واحد، یا صفات و کارهاى واحدى دارند. پس بر غیر انسان نیز امت شامل می شود خداوندى که تمام اصناف حیوانات را آفریده و نیازمندی هاى آن ها را تامین کرده و مراقب تمام افعال آن ها است و براى همه رستاخیزى قرار داده است چگونه ممکن است براى شما حشر و رستاخیزى قرار ندهد و به گفته بعضى از مشرکان چیزى جز زندگى دنیا ، حیات و مرگ آن در کار نباشد.
وی گفت: منظور شباهت آن ها(حیوانات) با انسان از نظر درک و فهم و شعور است، یعنى آن ها نیز در عالم خود داراى علم، شعور و ادراک هستند، خدا را مى شناسند و به اندازه توانائى خود او را تسبیح و تقدیس مى گویند، اگر چه فکر آن ها در سطحى پائین تر از فکر و فهم انسان ها است.
آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: زندگى بسیارى از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شگفت انگیزى است که روشنگر سطح عالى فهم و شعور آن ها است. کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب آن ها و نظام شگفت انگیز لانه و کندو سخنانى نشنیده باشد و بر درک و شعور تحسین آمیز آنها آفرین نگفته باشد؟ گرچه بعضى میل دارند همه این ها را یک نوع الهام غریزى بدانند، اما هیچ دلیلى بر این موضوع در دست نیست که اعمال آن ها به صورت ناآگاه (غریزه بدون عقل ) انجام مى شود.
وی ادامه داد: چه مانعى دارد که این اعمال همانطور که ظواهرشان نشان مى دهد ناشى از عقل و درک باشد؟ بسیار مى شود که حیوانات بدون تجربه قبلى در برابر حوادث پیش بینى نشده دست به ابتکار می زنند، مثلا گوسفندى که در عمرش گرگ را ندیده براى نخستین بار که آن را مى بیند به خوبى خطرناک بودن این دشمن را تشخیص داده و به هر وسیله که بتواند براى دفاع از خود و نجات از خطر متوسل مى شود.
علاقه اى که بسیارى از حیوانات تدریجا به صاحب خود پیدا مى کنند شاهد دیگرى براى این موضوع است ، بسیارى از سگ هاى درنده و خطرناک نسبت به صاحبان خود و حتى فرزندان کوچک آنان مانند یک خدمتگزار مهربان رفتار می کنند.داستان هاى زیادى از وفاى حیوانات و اینکه آن ها چگونه خدمات انسانى را جبران مى کنند در کتاب ها و در میان مردم شایع است که همه آنها را نمى توان افسانه دانست.
وی گفت: در آیات متعددى از قرآن، مطالبى دیده مى شود که دلیل قابل ملاحظه اى براى فهم و شعور بعضى از حیوانات محسوب مى شود، داستان فرار کردن مورچگان از برابر لشگر سلیمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه سبا و یمن و آوردن خبرهاى هیجان انگیز براى سلیمان شاهد این مدعا است.
آیت الله نور مفیدی گفت: در روایات اسلامى نیز احادیث متعددى در زمینه رستاخیز حیوانات دیده می شود، از جمله از ابوذر نقل شده که مى گوید: ما خدمت پیامبر (ص) بودیم که در پیش روى ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند، پیغمبر (ص) فرمود، می دانید چرا این ها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرض کردند: نه، پیامبر (ص) فرمود: ولى خدا می داند چرا و به زودى در میان آن ها داورى خواهد کرد. و در روایتى از طرق اهل تسنن از پیامبر(ص) نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود: ان الله یحشر هذه الامم یوم القیامه و یقتص من بعضها لبعض حتى یقتص للجماء من القرناء: خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت برمى انگیزاند و قصاص بعضى را از بعضى مى گیرد، حتى قصاص حیوانى که شاخ نداشته و دیگرى بى جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت.
گفتنی است جلسه تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله نور مفیدی در طول سال به صورت هفتگی یک شنبه ها بین نماز جماعت مغرب و عشاء در محل مسجد جامع گلشن برگزار و دوشنبه ها ساعت۲۲:۰۰ از سیمای مرکز گلستان همراه با مسابقه پیامکی پخش می شود.