آیت الله سید مجتبی نورمفیدی، در مراسم روز شهادت حضرت علی(ع) در مصلی وحدت گرگان در جمع روزه داران گفت: امروز امت اسلامی عزادار است اما در مقابل قلوبی که گریان اند، امروز گروهی شمادمان شدند. امروز می خواهم دو گروه را کالبد شکافی کنم، دو گروهی که رسوبات فکری آنها در عالم اسلام چه در بین شیعه و چه در بین سنی پا برجاست و هنوز عالم اسلام گرفتار پسمانده های تفکر آن دو گروه است.
وی با بیان این که در عالم اسلام مشکلات زیاد داریم، افزود: امروز دو تهدید بزرگ و دو آفت درونی در جامعه دینی ما وجود دارد و برای اسلام خسارت های زیادی به بار آورده است و هوشیاری و دقت و مراقبت ما و عالمان ما دراین ایام اهمیت مضاعف دارد.
آیت الله نورمفیدی بیان کرد: این جریان ها را که می توان افراطی گری و اباحی گری نامید همانند دو تیغ یک قیچی در حال قطع کردن ریشه های مردم و ارتباط آن ها با پیامبر (ص) و اهل بیت پیامبر (ع) است. آن افکار امروز در درون جامعه ما وجود دارد اما به این معنا نیست که همان افکار است اما با مراتبی متفاوت وجود دارد و قابل مشاهده هم هست.
وی با استناد به فرمایشات آیت الله مطهری، تصریح کرد: این استاد در جای جای مطالب خود بر وجود این تفکرات تاکید دارند و می گویند حتی رگه هایی از این تفکر در ذهن ما هم وجود دارد. این ها تهدیدهایی است که به اسلام ضربات زیادی زده است ولی دستاویز مسائلی قرار گرفته و اسفبار این است که این تهدیدهای جدی در سطح منازعات سیاسی تنزل پیدا کرده است.
این استاد حوزه علمیه گفت: امروز رقبای سیاسی برای حذف رقیب تمسک به اتهام زنی می کنند. این تهدید به وسیله ای برای بیرون زدن رقبا تبدیل شده است و در گذشته اسلام هم ضربات زیادی از این ناحیه خورده است.
افراط گرایان مقابل امیرالمومنین (ع) هم ایستادند
وی نمونه گروه اول که افراط گرایان نام دارند را خوارج عنوان کرد و ادامه داد: آن ها گروهی بودند که مقابل امیرالمومنین (ع) ایستادند و جنگ کردند. مساله خوارج گسترده تر از آنچه در ظاهر دیده می شود است. آن ها مسلمانانی معتقد و زاهد و اهل جهاد بودند. نقل شده روزی فردی پسرش جزو خوارج بود وقتی رفت او را از آن گروه جدا کند هرچه التماس کرد پسر زیر بار نرفت. حتی وقتی کودک خردسالش را آورد دلش به رحم نیامد و جواب داد به خدا قسم برای من یک ضربت سخت بسیار جذابتر از فرزند خردسالم است.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی اضافه کرد: خوارج با جنبه سیاسی شروع کردند ولی تبدیل شدند به فرقه مذهبی. آن ها معتقد بودند عمل جزوی از ایمان است و کسی که گناه کند را کافر می دانستند. آن ها امربه معروف و نهی از منکر را در هر شرایطی واجب می دانستند. خوارج بر اساس حس مذهبی ولی با فهم نادرست و سطحی نگری به اینجا رسیدند.
مدیر موسسه فرهنگی هنری میرداماد تصریح کرد: حضرت علی (ع) با آن ها مباحثه می کرد و می گفت شما با من مشکل دارید با مردم چکار دارید. چرا شمشیرهای خود بر دوش گذاشته اید و راه افتاده اید و آن ها را بر سر هر کسی که می خواهید فرود می آورید. این ها همه در حالی است که می دانید رسول اکرم (ص) فرد زنا کار را سنگسار می کرد ولی بر سر او نماز می خواند و میراث او را به خانواده اش می داد. رسول خدا مجرمان را بر اساس جرمشان مجازات می کرد بی آن که از سهمی که در اسلام داشتند محرومشان کند یا از میان یاران خویش نامشان را بردارد.
وی بیان کرد: حد باید جاری شود و احکام خدا را نمی توان اجرا نکرد اما باید افراد را حذف و سهم آن ها را از اسلام و بیت المال نادیده گرفت. الان در میان فرقه های اسلامی جمع زیادی با این خصوصیات شناخته می شوند.
وی اضافه کرد: گروه دوم هم دنبال اباحی گری هستند و با این روش به اسلام ضربه زدند. اباحه یعنی مجاز دانستن و علت شناخته شدن آن ها این بود که حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کردند. آن ها احکام شرعی را کم اهمیت کردند. اساس این تفکر توسط گروهی به نام مرجعه شروع شد و در واقع عکس العملی مقابل خوارج بود. آن خشونت بی جا موجب شکل گیری مرجعه شد. آن ها مقابل خوارج می گفتند ایمان به تنهایی کافی است و نیازی به عمل نیست.
آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: الان هم عده ای می گویند حالا مهم نیست ظاهرش اینطور است، مهم این است که در قلبش به خدا اعتقاد دارد. اما باید یادآور شد این ها در تاریخ اسلام شکل گرفت و اهل بیت بشدت با این ها مبارزه کردند. معنا ندارد کسی به خدا و تقوا معتقد باشد اما اعمالش مجازات داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این گروه که باب میل قدرت مداران و شهوت پرستان بود بشدت مورد توجه قرار گرفت. زمینه های پذیرش اباحی گری قبلا توسط افراطیون خارجی فراهم شده بود. مردم هم می خواهند معتقد باشند و هم دینی داشته باشند که سخت نگیرند و امیال آن ها برآورده شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امروز بسیاری از این موضوع سوء استفاده می شود. بهائیت یکی از دین های جعلی ساخته شده توسط استعمار است که از همین نقطه استفاده می کند. آزادی عمل و رهایی از قید و بند تکالیف برای هر کسی جاذبه دارد. اما در شکل گیری اباحی گری یک جهت خشونت های خوارج بود.
وی گفت: امروز رگه های این تفکرات را می بینیم. سخت گیری های بیش از حد و افراط در تحمیل عقیده چیزهایی است که عکس العمل منفی دارد. شیعه و سنی را نگاه کنید و ببینید چقدر از افراد به همین دلیل از عقاید خود رویگردانده شدند. گروهی هم بودند می گفتند که همه چیز آفریده و نعمت خداست و اگر بد بود خدا نمی آفرید. آن ها تحلیل هایی می کردند که معنای دیگر پیدا می کرد.
شبهات مطرح شده در شبکه های مجازی بر گرفته از اباحی گری است
وی ادامه داد: گاهی می بینم از این شبهات در شبکه های اجتماعی القاء می شود. گاهی می گویند حجاب در قرآن نیامده. آن های که این حرف ها را پر می کنند حتما با مبانی ذکر شده آشنا هستند و این حرف ها را با حساب و کتاب مطرح می کنند. به طور کلی اگر سهل انگاری نسبت به شریعت رواج پیدا کند باید مراقب بود. این که سخت نگیرید و این گونه نبوده، دسیسه است.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: اباحی گری و افراطی گری در هر شکلش نابود کننده جامعه دینی است. علی در زمان خودش بشدت مقابل افراط گرایان و اباحی گرایان ایستاد. امروز هم هر کسی و با هر ویژگی که خوارج داشتند بخواهد عمل کند با دین ضربه می زند. ویژگی های خوارج خشک مغزی، سطحی نگری، جمود و نفهمی است.
وی اظهار کرد: اگر امروز داعش سر می برد ریشه در تفکر خوارجی دارد. اگر امروز مسلمانی چادر از سر بر می دارد و منکر حجاب و حدود الهی می شود این خواسته و ناخواسته از تفکر اباحی گری پیروی می کند.
وی خاطرنشان کرد: در مکه سه گروه دور هم جمع شدند تا مشکلات جهان اسلام را بردارند و سه نفر را عامل این مشکلات دانستند. آن ها امیرالمومین، معاویه و امرعاص را عامل مشکلات دانستند و قرار گذاشتند ۱۹ ماه رمضان این سه نفر را بکشند. چند ماه منتظر ماندند و عمره را هم عمل کردند. ظاهر این است که افراطیون دور هم جمع شدند ولی برخی معتقدند پشت پرده جلسه مکه اباحی گران به سردمداری بنی امیه و معاویه بودند.