*شب ششم ماه محرم
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در شب ششم ماه محرم در مسجد جامع گلشن گرگان، اظهار داشت:برای دانستن لزوم وجود واسطه و وسیله بین انسان و خدا باید به سه مطلب توجه کنیم. یک اینکه نظام عالم نظام اسباب و مسببات است دوم اینکه اسباب و واسطه ها گاهی مادی و گاهی معنوی هستند و سوم اینکه انسان بیهوده و عبث آفریده نشده و هدف نهایی خلقت انسان قرب به حق تعالی است.
استاد در خارج حوزه علمیه قم در تشریح این سه مطلب با تاکید براینکه نظام عالم نظام علت ومعلول است ، گفت: هیچ امری در این عالم بدون سبب اتفاق نمی افتد، و همه امور حتی معجزات در این نظام علی و معلولی قرار می گیرند منتها علت ها گاهی امور معنوی هستند..
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی، در خصوص اینکه خداوند متعال واسطه ها و وسیله های برای قرب خودش معین کرده است، گفت: انسان بدون این وسیله ها و واسطه ها نمی تواند به مقصود برسد.
وی با یادآوری اینکه چرا خداوند بین خود و انسان وسیله و واسطه قرار داده است ، افزود: دنیا عالم اسباب و مسببات است یعنی هیچ چیزی در این دنیا بدون علت و سبب نیست و خداوند نظامی را آفریده که در این نظام هیچ امری از جزئی ترین تا کلی ترین آن بدون سبب، علت و واسطه نیست.
آیت الله نورمفیدی اظهارداشت: هیچ کاری در این عالم فعل مستقیم خداوند نیست، خداوند نظامی را طراحی کرده است که سلسله علت ها در این عالم موثر هستند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه واسطه ها، علل واموری که در این عالم موثرند فقط مادی نیستند، تصریح کرد: وسیله ها هم مادی هستند و هم معنوی هستند، آتش یک علت مادی است برای سوزاندن اما همیشه علل این عالم مادی نیست بلکه برخی از آن ها معنوی هستند.
وی با بیان اینکه از زمان بنی امیه در مورد دو وسیله و دو واسطه اختلاف به وجود آمده است، افزود: از آن دوران وسیله قرار دادن و واسطه قرار دادن پیامبر مکرم اسلام(ص) بعد از رحلت و دیگری اهل بیت عصمت و طهارت و اولیاء را مورد اشکال قرار دادند.
آیت الله نورمفیدی اظهارداشت: ایمان به خدا و رسول خدا، اسماء و صفات خدا، قرآن، معرفت و شناخت و عمل صالح از جمله وسیله و واسطه های هستند که انسان می تواند با آن به قرب خداوند رسد.
وی تصریح کرد: توسل به امام حسین(علیه السلام) بدون انجام عمل صالح، نماز، ایمان قلبی، معرفت و شناخت بی فایده است و کسی زکات و خمس ندهد و واجبات را انجام ندهد و محرمات را مرتکب شود و در عین حال گمانش این باشد که با واسطه قرار دادن سیدالشهدا می تواند به این مقام برسد سخت در اشتباه است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معنای قرب به خداوند، گفت: قرب به خداوند زمانی و مکانی نیست بلکه به معنای رنگ و بوی خدایی پیدا کردن است.
وی با بیان اینکه انسان کامل ، نزدیک ترین موجود به خداوند است و چون صفات مظهر اسماء وصفات الهی شده است ،اظهار داشت: هر انسانی که وجودش کامل تر شود مقرب تر خواهد بود و وجودش از کینه و حسدخالی تر و تعلقاتش به دنیا کمتر است.
وی تصریح کرد: برخی از افراد با اینکه نماز می خوانند اما حسادتشان روز به روز بیشتر می شود واین به معنای آن است که نه تنها قرب پیدا نکردند بلکه هر روز از خداوند دورتر شده اند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) مقرب ترین موجود در نزد خداوند بودند و کسی نزدیک تر از رسول خدا به خود خداوند نیست چراکه ایشان رحمت العالمین است و حتی حاضر نیستند کوچکترین آزاری به هیچ موجودی حتی حیوانات و گیاهان وارد کنند.
وی با بیان اینکه در دامن پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) حتی حیوانات هم در امان هستند، افزود: از نگاه پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) همه موجودات عالم چون مخلوق خدا هستند شایسته توجه می باشند ..
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی اظهارداشت: انسانی که پوشاننده عیبوب دیگران باشد به خداوند متعال نزدیک تر است و کسی که ادب سخن با مردم را ندارد از خدا دور است.
وی تصریح کرد: همه ما انسان ها می توانیم خودمان را بسنجیم و باید این تمرین را با خود داشته باشیم و کارهای خود را مورد بازرسی قرار دهیم.
استاد حوزه علمیه قم گفت: انسان خلق شده برای قرب و برای خدایی شدن و رنگ و بوی خدا را پیدا کردن.
استاد حوزه علمیه قم گفت: از جمله مواردی که به عنوان اسباب و علل معنوی هستند در زندگی ما در این عالم نوع رفتار ما است مانند ظلم که اثر وضعی دارد یعنی در سلسله علل عالم ظلم یک آثاری دارد که این آثار خود را نشان می دهد و تعارفی هم ندارد.
وی افزود: جوانان ما باید توجه داشته باشند که پدران و مادران صاحبان حقوق آنان هستند، رضایت پدر و مادر در عالم تکوین به عنوان یک عامل معنوی در زندگی افراد اثر گذار است.
آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: باید نسبت به حقوق دیگران بسیار توجه کرد و افراد را مورد اذیت و آزار خود قرار ندهیم و از خود نرنجانیم و در هنگام پیش آمدن برخی از مشکلات نمک برزخم آنان نپاشیم.
وی با تاکید براینکه نظام عالم نظام علت ومعلول است و هیچ امری در این عالم بدون سبب اتفاق نمی افتد، و این عالم بیهوده آفریده نشده است و وسیله و واسطه منحصر در علل مادی نیست، اظهارداشت: هدف خلقت انسان رسیدن به قرب حق تعالی است، انسانی که خلق می شود باید توجه کند به کجا راه خواهد یافت و برای رسیدن به آنجا بی واسطه و بدون سبب و بدون علت امکان نخواهد داشت چرا که خداوند متعال هدف را معلوم کرده نقشه راه را داده و وسیله ها را معرفی کرده و سرمایه را به ما داده است.
استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: انسان با ایمان و عمل صالح، معرفت و شناخت، دعا، ترک محرمات و انجام واجبات می تواند به خداوند متعال نزدیک شود و قرب یابد و اگر افراد فکر کنند می توانند به سعادت برسند با چیزهای که خود را مشغول کرده اند اشتباه می کنند.
*شب چهارم ماه محرم
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در مراسم عزاداری شب چهارم ماه محرم در مسجد جامع گلشن گرگان، گفت: برخی از افراد اساسا معتقدند که توسل و واسطه قرار دادن بین انسان و خدا معنا ندارد و نمی توان چیزی یا کسی را بین خود و خدا به عنوان واسطه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد هم به توسل معتقدند و قبول دارند بشر نیاز به واسطه دارد ، افزود: اما توسل به پیامبر را بعد از حیات و توسل او به اولیا و اهل بیت عصمت و طهارت قبول ندارند.
استاد حوزه علمیه قم اظهارداشت: همه ما انسان ها نیازمند به توسل و واسطه هستیم و بدون واسطه سرگشته و راه گم کرده خواهیم بود و نمی توانیم به مقصد برسیم . امروز کم نیستند کسانی که عقیده دارند بشر برای رسیدن به خدا نیاز به واسطه ندارد.
وی تصریح کرد: برخی ها اعتقاد دارند که بدون دین، مذهب و عقاید می توان با خدا رابطه داشت که متاسفانه این عقیده تا حدودی پر رنگ شده است و برخی مطالب ضمیمه آن می کنند و می گویند دین و مذهب وخط کشی، مرزبندی جز جنگ، نزاع وخشونت چیزی به دنبال ندارد و بشر بدون اینکه معتقد به یک دین معتقد باشد می تواند با خدا رابطه داشته باشد.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی گفت: این عقیده یک عقیده باطل است، چراکه بدون دین، مناسک و شریعت انسان نمی تواند به خداوند متعال برسد و اتصال پیدا کند .
وی در خصوص اهمیت توسل و وسیله قرار دادن انبیاء و اولیاء بین خود و خداوند متعال، افزود: توسل به معنای استفاده کردن از یک ابزار، یک چیز و یا کسی برای رسیدن به قرب خدا و وسیله یعنی آن چه که انسان را به هدف و مقصودش می رساند.
استاد سید مجتبی نورمفیدی اظهاراشت: فهرستی از ابزار و وسایل در متن دین بیان شده است که باید به آن توجه لازم صورت گیرد چرا که بدون این واسطه ها هیچ کسی نمی تواند به سرمنزل برسد.
وی اولین و مهمترین واسطه و وسیله برای رسیدن به خداوند را ایمان به خدا و حضرت رسول (ص) دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که بدون ایمان و بدون باور به پیامبر اکرم(ص) کسی نمی تواند به سعادت برسد و هرکس که به این موضوع توجه نکند راه را خطا رفته است.
ایشان معرفت و شناخت را از دیگر ابزارها و وسیله ها یی برشمرد که انسان را به خدا نزدیک می کند.
آیت الله نورمفیدی با اشاره به فرموده حضرت امیر المومنین علی (ع) که من اصلا دوست نداشتم در کودکی و طفولیت بمیرم و به بهشت بروم، بلکه می خواستم بمانم و بزرگ شوم و خدای خود را بشناسم و معرفت رب پیدا کنم، اظهارداشت: ارزش انسانی که معرفت حقیقی پیدا کند نزد خدا بیشتر است تا کسی که معرفت ناقص دارد.
وی خطاب به حاضرین در جمع تصریح کرد: در هر سن و سالی که هستید به دانستن اهتمام بورزید و گمان نکنید که قرب به خدا فقط با عبادت بدون معرفت حاصل می شود بلکه نماز یا عبادت همراه با معرفت قطعا موجب قرب خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر فرصتی باید برای دانستن حقایق دین استفاده کرد.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی گفت: سومین وسیله و واسطه ای که می تواند بین انسان و خدا یک ارتباط ایجاد کند اسماء و صفات خدا است که باید به آن توسل پیدا کرد، بسیاری از دعاهای وارده مشتمل بر توسل به اسماء وصفات خداوند متعال هستند.
وی قرآن کریم را یکی دیگر از واسطه ها و وسیله ها دانست و افزود: قرآن کتاب هدایت است که می تواند موجب قرب انسان به حق تعالی شود.
استاد حوزه علمیه قم اظهارداشت: عمل صالح از ابزارها و وسیله های نزدیک شدن به خداوند متعال است، انسان با جهاد، صله ارحام، نماز و حج می تواند خود را به خداوند نزدیک کند.
وی با بیان اینکه هر کار نیکی که انسان انجام می دهد موجب قرب انسان به حق تعالی می شود، تصریح کرد: عمل صالح اثر خود را برجای خواهد گذاشت و کسی که به خاطر خدا از یک گناه چشم پوشی کند خداوند نعمتی شامل حال آن فرد خواهد کرد که خود گمان نمی برد.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی با اشاره به اینکه عمل صالح فقط نمازو روزه نیست، گفت: انسان باید مراقب باشد حق الناس به گردن اونباشد زیرا این موضوع باعث می شود تا انسان توفیق توسل و در نتیجه قرب به خدا پیدا نکند.