نماینده ولی فقیه در استان گلستان با ذکر این مسئله که با توجه به آیات قرآن کریم شش گروه از پیروانِ مذاهبِ مختلف، که یک گروه مسلم و مؤمنند، و پنج گروه غیر مسلمان هستند گفت: کسانى که ایمان آوردند و کسانى که یهودى شدند و صابئى ها و مسیحیان و زرتشتیان و کسانى که شرک ورزیدند خداوند در میان آن ها روز قیامت داورى مىکند و حق را از باطل جدا مى سازد.
به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، درجلسه تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات ۱۷ و ۱۸ سوره حج پرداختند. که در این جلسه متذکر شدند: در بعضی از آیات سوره مذکور از ساختن کعبه و فواید این فریضه اجتماعی- سیاسی – عبادی سخن گفته است و همچنین فرمان اعلان عمومی حج در لابلای این آیات علت انتخاب این نام است.
وی تاکید کرد: یکى از نام هاى قیامت «یوم الفصل» روز جدایى حق از باطل است روز آشکار شدن مکتوم ها و روز پایان گرفتن اختلافات است. که در آن روز همه این اختلافات پایان مى گیرد چرا که خداوند از همه چیز آگاه و با خبر است.
آیت الله نور مفیدی با اشاره به اینکه مراد از الذین آمنوا به قرینه مقابله کسانى است که به محمد بن عبد اللّه (صلى اللّه علیه و آله و سلم) و کتاب و قرآن ایمان آوردند. و مراد از و الذین هادوا گروندگان به موسى و پیامبران قبل از موسى است که در موسى توقف کردند و کتابشان تورات است خاطر نشان کرد: صابئین عبارتند از معتقدین به کیشى که حد وسط میان یهودیت و مجوسیت است و کتابى دارند که آن را به حضرت یحیى بن زکریاى پیغمبر نسبت داده اند و امروز عامه مردم ایشان را (صبىء) مى گویند.
امام جمعه گرگان گفت: مراد از نصارى گروندگان به مسیح، عیسى بن مریم (ع) و پیامبران قبل از وى و کتب مقدسه انجیل هاى چهارگانه (لوقا، مرقس، متى و یوحنا) و کتب عهد قدیم است، البته آن مقدار از کتب عهد قدیم که کلیسا آن را مقدس بداند، لیکن قرآن کریم مى فرماید: کتاب مسیحیان تنها آن انجیلى است که به عیسى نازل شدو منظور از مجوس قوم معروفى هستند که به زرتشت گرویده، کتاب مقدسشان (اوستا) نام دارد.
وی گفت: تاریخ حیات زرتشت و زمان ظهور او بسیار مبهم است، به طورى که مى توان گفت به کلى منقطع است. این قوم کتاب مقدس خود را در داستان استیلاى اسکندر بر ایران به کلى از دست دادند، و حتى یک نسخه از آن نماند، تا آنکه در زمان ملوک ساسانى مجددا به رشته تحریر در آمد، و به همین جهت ممکن نیست بر واقعیت مذهب ایشان وقوف یافت. آنچه مسلم است، مجوسیان معتقد هستند که براى تدبیر عالم دو مبداء است، یکى مبداء خیر، و دیگرى مبداء شر. یزدان و اهریمن و یا نور و ظلمت است.
آیت الله نورمفیدی افزود: آیه ۱۸ سوره حج، سجده را به غیر عقلا از قبیل خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها نسبت داده که خود دلیل بر سجده تکوینى است.
نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: سجده تکوینى تذلل و اظهار کوچکى در مقابل عزت و کبریایى خداى عز و جل و در تحت قهر و سلطنت او و تسلیم محض در مقابل مشیت الهی است.
آیت الله نورمفیدی توضیح داد: کسانی که به خدا بی اعتنایی می کنند و از سجود و خضوع در مقابل خداوند متعال امتناع می کنند به مشیت خدا عذاب را براى ایشان به دنبال دارد، و آن عذاب هم عبارت است از خوارى و ذلتى که بعد از آن کرامتى تا ابد نخواهد بود، براى اینکه همه خیرها به دست خدا است.
گفتنی است جلسه تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله نور مفیدی در طول سال به صورت هفتگی یک شنبه ها بین نماز مغرب و عشاء در محل مسجد جامع گلشن برگزار و دوشنبه ها ساعت۲۲:۳۰ از سیمای مرکز گلستان همراه با مسابقه پیامکی پخش می شود.