استاد حوزه علمیه قم، اعتکاف را فرصتی برای سکوت، خلوت، تفکر و دعا دانست و تاکید کرد: معتکفین نباید نگاه معامله گرایانه در این زمینه داشته باشند.
وی افزود: اینگونه فکر نکنید که با آمدن به اعتکاف، پروردگار، حتما باید چیزی به شما بدهد و یا گرهی از مشکلات دنیوی شما را باز کند.
وی خاطرنشان کرد: در اعتکاف، قرار است مشکل اصلی که به روح و نفس ما مربوط می شود و کمتر به آن توجه داریم، حل شود، اینکه فکر کنیم از کجا آمده ایم؟ به کجا می رویم؟ چه مسیری را باید طی کنیم؟
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، مهمترین هدف معتکفین را نزدیکی به ذات اقدس الهی دانست و اظهار داشت: با اعتکاف، روح و جان ما باید رنگ و بوی الهی به خود بگیرد.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی تاکید کرد: در اعتکاف باید به این نتیجه برسیم که غرور و خودخواهی را کنار بگذاریم و در برابر عظمت پروردگار، احساس پوچی کنیم.
به گفته وی، معتکفین در اعتکاف سه روزه خود باید درباره چیزهایی که به سعادت انسان، اشتباهات گذشته و بایدها و نبایدهای آینده مربوط است، فکر کند.
استاد حوزه علمیه قم توصیه کرد: برای نزدیکی بیشتر به پروردگار، آشنایی با سرگذشت و سیره بزرگان دین، ضروری است، آنها با بردین از خود و دنیا، راه صدساله را یک شبه طی کردند و از این نظر، چراغ هدایت ما هستند.
آیت الله سید مجتبی نورمفیدی افزود: آیت الله سید علی قاضی طباطبایی به عنوان عارف واقعی و سالک حقیقی، به کسانی که در مسجد کوفه و مسجد سهله، اعتکاف می کردند، توصیه می کرد اگر هنگام اعتکاف، حالات روحانی خاصی در شما پیدا شد، درهایی از درهای غیب برای شما باز شد و در آن حالات، چهره زیبایی را مشاهده کردید، نباید از کار اصلی خود که نزدیکی به پروردگار است، غافل شوید.
وی با بیان اینکه توشه معتکفین، سرمایه ای برای زندگی آینده آنهاست، از خود بردین و به معبود حقیقی وصل شدن را مهمترین توشه انسان دانست و گفت: عبادتی که در آن، منیت وجود داشته باشد، ارزش ندارد و نشانه رشد نیافتگی انسان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: کسانی که یک شبه راه صد ساله را طی کردند، در یک لحظه، پا روی هواهای نفسانی خودشان می گذارند و غیر از پروردگار، هیچکس را نمی بینند.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: راز رشد، سعادت، راحتی پس از مرگ، روشنایی در عالم برزخ و بهره مندی از نعمت در برزخ و قیامت این است که از پوسته منیت بیرون بیاییم.
وی توضیح داد: گاهی اوقات، افرادی که از این دنیا رفته اند را در خواب می بینید و نسبت به وضعیت خود در عالم برزخ، گلایه دارند، اینها کسانی بودند که در دنیا گرفتار منیت شده بودند و عبادت های آنها، رنگ و بوی خودخواهی داشت.
استاد حوزه علمیه قم، تقرب به ذات اقدس الهی را زینت حقیقی انسان دانست و گفت: چنین زینتی برخلاف زینت ظاهری، با روح انسان عجین است و ارزش او را بالا می برد.
آیت الله نورمفیدی از معتکفین خواست در این فرصت سه روزه برای اموات طلب مغفرت و برای خادمان اسلام و ملت ایران و سیر بلندی نظام و رهبر معظم انقلاب دعا کنند و از خداوند حل مشکلات مسلمین بویژه مردم یمن را خواستار شوند.