روابط عمومی: نماینده ولی فقیه در استان گلستان با ذکر این مسئله که امام بر قلوب و اعمال سیطره و احاطه دارد. گفت: این مقام فوق مقام نبوت و رسالت بوده و همه قلوب و اعمال در نزد وی حاضر و امام هادی آن هاست. او با قدرت معنوی خود قلوب و اعمال را با آن امر تکوینی خداوند هدایت می کند و به کمال می رساند.
به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان “آیتالله سیدکاظم نورمفیدی” نماینده ولیفقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، درجلسه هفتگی تفسیر قرآن ( ۲۶بهمن) متذکر شدند: بعضی از مفسرین امامت را حمل بر نبوت و پیامبری می دانند. که این منظور بعید است. چراکه ابراهیم(ع) پیامبر بوده است.
وی با اشاره به اینکه امام مومنان را با اعمال و مراتب قلوبشان دائم هدایت می کند تا به آن کمال و نهایت خود برسند حتی بدها را نیز تا حدودی هدایت و راهنمایی می کند. گفت: سوال اینجاست که ابراهیم خلیل الله که پیامبر الهی بود دیگر چرا در اواخر عمر به مقام امامت رسید؟ مگر این مقام امامت چیست که بر امتیاز پیامبری هم شرف دارد؟
آیتالله نورمفیدی افزود: بعضی گفته اند امامت به معنای مقتدا و پیشوا است. درحالیک ه هرکسی پیامبر شود به نوعی الگو و مقتدای مردم است پس امامت به این معنا هم نیست.
نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: آنچه بزرگان در معنای منصب امامت بیان نمودند این است که تفاوت قائل شده اند بین معنای امام، رسول و نبی. گفته شده مقام نبوت و نبی مربوط به کسی است که وحی الهی بر شخص خودش نازل میشود اما مامور به تبلیغ و رساندن به مردم نیست. اگر کسی به او مراجعه کرد پاسخ می دهد وگرنه مامور به ابلاغ نیست. اما رسول کسی است که بر او وحی می شود و مامور به ابلاغ آن وحی به مردم هم هستند. و امام یعنی کسی است که ماموریتِ اجرا دارد. پس پیامبر به معنای رسول فقط پیام را می رساند اما امام باید این پیام را اجرایی کند و در بین مردم نهادینه سازد. این تفاوت بین امام و رسول است. ما ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم که از این میان حدود سیصد نفر رسول بوده اند. که ماموریت رساندن پیام را به مردم هم داشتند. حال در میان این ها امام چند نفر بودند؟
آیتالله نورمفیدی خاطرنشان کرد: اما از آیات شریفه قرآن کریم بر اساس نظر مفسران بزرگی چون علامه طباطبایی(ره) برداشت های دیگری هم درباره معنای امامت بدست می آید که به آن اشاره می کنم. در نظر علامه، امامت مقامی است مافوق همه ی این مباحث. در قرآن هرکجا بحث امامت شده است همراه آن ، هدایت به امر الهی هم آمده است.که این نکته بسیار مهمی است.
وی گفت: امامت از هدایت جدا نیست. آن هدایتی که همه انبیا و رسل دارند؟ خیر. این هدایت دیگری است. هدایت به معنای ارائه طریق، نشان دادن راه است که همه انبیا این وظیفه را بر عهده داشتند. حتی مومنین هم که امر به معروف و نهی ازمنکر می کنند در حال انجام این وظیفه هستند. آن هدایتِ خاصِ امام هدایتی دیگر است. در واقع یک هدایت عام داریم که تمام انبیای الهی و حتی مومنین از این نوع هدایت استفاده میکنند برای ارائه طریق به مردم اما یک هدایت خاص داریم که مخصوص امام است.
گفتنی است جلسه تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله نور مفیدی در طول سال به صورت هفتگی یک شنبه ها بین نماز مغرب و عشاء در محل مسجد جامع گلشن برگزار و دوشنبه ها ساعت۲۲:۳۰ از سیمای مرکز گلستان همراه با مسابقه پیامکی پخش می شود.