استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: در فرهنگ شیعی نسبت به اهل بیت (ع)، نقص معرفتی ایجاد شده و متاسفانه برخی از مداحان و سخنرانان، به آن دامن می زنند. به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در هفتمین شب ماه محرم در مسجد جامع گلشن گرگان در ادامه مباحث شب گذشته درباره مهمترین دیدگاه های رایج نسبت به اهل بیت (ع)، چهارمین دیدگاه را نقص معرفتی نسبت به اهل بیت (ع) عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در این دیدگاه، برخی از شیعیان، نقش ائمه (ع) را مانند نقش حضرت مسیح برای شیعیان می دانند، افزود: همانگونه که مسیحیان معتقدند حضرت مسیح برای بخشودگی امت خودش به صلیب کشیده شد، برخی از شیعیان نیز معتقدند شهادت امام حسین (ع)، کفاره گناهان امت جدش است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طرفداران این دیدگاه، دوست داشتن اهل بیت (ع) را جایگزین همه چیز می دانند، این نگاه، در دوران خود ائمه معصومین (س) نیز وجود داشت.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: روزی فردی خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت به نقل از شما شایعه شده که اگر نسبت به ولایت و امامت ما معرفت پیدا کردید، هرگونه که بخواهید می توانید عمل کنید.
وی افزود: این سخن، مورد تایید امام صادق (ع) قرار گرفت و راوی با تعجب پرسید آیا مجاز به زنا، دزدی و شرب خمر هم هستند؟
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار کرد: این حرف به قدری برای امام صادق (ع) سنگین بود که فرمود انا لله و انا الیه راجعون، ما مدار حق و حقیقتیم، به خاطر کارهایی که انجام می دهیم مواخذه می شویم، چطور دیگران می توانند برای انجام هر کاری آزاد باشند و پاسخگوی اعمال خود نباشند.
آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: بدون تردید، هر کس با عمل و رفتار خودش و با کاری که از او سر می زند، مورد سنجش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) در جایی فرمودند که ما هیچگاه شما را از پروردگار بی نیاز نمی کنیم، اگر به دستورات الهی و آنچه ما می گوییم عمل کنید، شیعه ما هستید و نجات پیدا می کنید.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امام محمدباقر (ع) نیز فرمودند که فقط اظهار محبت و احترام به اهل بیت (ع) کافی نیست، فکر نکنید که فقط با این کار از آتش جهنم نجات می یابید، در کنار احترام به ما باید به دستورات الهی نیز عمل کنید.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه روایات مختلفی وجود دارند که یا در تضاد با یکدیگر هستند و یا برخی از افراد آنها را ناقص بیان می کنند، گفت: هنر عالم دین، احاطه داشتن به کلمات نورانی ائمه معصومین (س) است تا بتواند آنها را نظم دهد.
به گفته وی، برخی از افراد کم اطلاع، روایات را به گونه ای مطرح می کنند که کلی شبهه در جامعه ایجاد می شود.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعضی از افراد که ادعای روشنفکری را دارند معتقدند فقط باید به قرآن تکیه کرد و نسبت به روایات توجهی ندارند، اما غافل از اینکه ائمه (ع) مرجعیت علمی دارند و حدود ۸۰ درصد احکام اسلامی برگرفته از نظرات انها و اگر اینها نبودند فهم قرآن هم برای ما مشکل بود، ائمه (ع) راه و رسم زندگی کردن را به ما آموختند.
آیت الله نورمفیدی افزود: در یکی از روایات آمده که اگر کسی دست به دامان حضرت علی (ع) و اولاد او شود هیچ غم و غصه ای ندارد و در روایتی دیگر ذکر شده که دوست داشتن حضرت علی (ع)، حسنه ای است که هیچ سیئه ای به آن لطمه نمی زند و دشمنی با او نیز گناهی است که هیچ حسنه ای بر آن کارساز نیست.
وی با بیان اینکه از این دست روایات متناقض وجود دارد توضیح داد: از یک سو در برخی از روایات آمده که دوست داشتن اهل بیت به تنهایی کافی نیست و باید به دستورات الهی عمل کنیم و از سوی دیگر نیز آمده که دوست داشتن حضرت علی (ع) حسنه ای است که هیچ سیئه ای به آن لطمه نمی زند.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که چگونه می توان بین این روایات جمع کرد؟ تاکید کرد: جمع بین این روایات به هنر عالم دین بستگی دارد تا با مطالعه دقیق و بررسی موشکافانه بتواند به نظر درستی دست یابد تا مردم را از گمراهی برهاند.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه در این رابطه سه توجیه وجود دارد، ادامه داد: توجیه اول این است که دوست داشتن حضرت علی (ع) مانع ورود به آتش جهنم است، اما در عالم برزخ و مواقف قیامت، با وجود دوست داشتن اهل بیت (ع) باید پاسخگوی اعمال خوب و بد خود باشیم.
به گفته وی، کسی که به دستورات الهی بی توجه باشد در عین ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع)، در عالم قبر و برزخ، گرفتاری دارد.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: ائمه معصومین (س) لحظه آخر، در قیامت، که قصد انداختن انسان به آتش جهنم را دارند، شفاعت می کنند نه در عالم قبر و برزخ، در عالم برزخ باید چهره های وحشتناک و اذیت و آزارهای مختلف را به خاطر اعمال بد خود، تحمل کنیم.
وی افزود: در برخی روایات آمده که شیعیان ما به فکر عالم برزخ باشند، روز قیامت، ما به داد شما می رسیم.
استاد حوزه علمیه قم گفت: برزخ، عالمی بین قبر و قیامت است که در آنجا هر عملی شکل واعی خود را پیدا می کند، اعمال ما در دنیا همراه ما در عالم برزخ هستند و ائمه معصومین (س) در عالم برزخ نمی توانند کاری برای نجات ما انجام دهند.
آیت الله نورمفیدی، دومین راهتوجیه برای جمع بین روایات متضاد را اینگونه عنوان کرد: کسی که دوستدار حضرت علی (ع) و فرزندان اوست، توفیق توبه کسب می کند، یعنی با توبه، عاقبت به خیر می شود.
وی در عین حال افزود: هر کسی توفیق توبه کردن نصیبش نمی شود و برای هر گناهی هم نمی شود توبه کرد؛ زیرا برخی از گناهان، انسان را در مسیری قرار می دهند که فرصت توبه را از او سلب می کنند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار کرد: سومین توجیه در این زمینه این است که انسان دوستدار حضرت علی (ع) و فرزندان او، به معنای واقعی، نور ولایت در وجودش روشن می شود، چنین فردی به خودی و خود، سمت گناه نمی رود.
آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: ما باید دوستدار اهل بیت (ع) باشیم، اما گمان نکنیم که فقط با این کار می توانیم وارد بهشت شویم، شرط ورود به بهشت، عمل به دستورات الهی است.
……………………………………………………………………………………..
استاد حوزه علمیه قم:حیای مثبت، کلید حل مشکلات است
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، شرم و حیا را به نقل از پیامبر گرامی اسلام (ص) به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد و گفت: حیای مثبت، کلید حل مشکلات فردی و اجتماعی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در هفتمین شب ماه محرم در مکتب الحسین (ع) گرگان افزود: همه انسان ها صرف نظر از مسلمان و غیرمسلمان، از همه نژادها، ملل و فرهنگ ها، حالت درونی شرم و حیا را دارند.
وی با بیان اینکه شرم و حیا از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر، دارای شدت و ضعف است، خاطرنشان کرد: برخی از امور نزد یک فرهنگ ممکن است ناپسند جلوه کنند و همان امور در فرهنگ دیگر، مثبت باشند.
ریشه حیای مثبت، عقل و ریشه حیای منفی، جهل و نادانی است
استاد حوزه علمیه قم، ریشه حیای مثبت را عقل و ریشه حیای منفی را جهل و نادانی عنوان و تاکید کرد: باید مراقب فرزندان خود باشیم تا در گرداب حیای منفی گرفتار نشوند.
آیت الله نورمفیدی، کمرویی را مهمترین حیای منفی برشمرد و کمرویی در یادگیری مسائل دینی و آموزش آنها، کمرویی در بیان حرف حق، کمرویی در احترام به پدر و مادر و معلم، کمرویی در خدمتگزاری به مهمان، کمرویی در مراجعه به پزشک، کمرویی در یادگیری علم، کمرویی در بخشش اندک و کمرویی در طلب رزق را برخی از اقسام کمرویی (حیای منفی) ذکر کرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از جوانان با وجود اینکه سال ها از سن بلوغ شان گذشته، اما اطلاعی از احکام جنابت ندارند، والدین و معلمان باید نسبت به آموزش اینگونه مسائل، توجه کنند تا در آینده مشکلی برای جوانان، پیش نیاید.
پدر و مادر، هر چند هم که نااهل باشند، مجوزی برای بی احترامی به آنها ایجاد نمی کند
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه حرف حق را باید با شرایط و رعایت ادب، گفت، ادامه داد: انسان نسبت به پدر و مادر خود وظیفه خاص دارند، برخی از بزرگان از راه تکریم پدر و مادر به جایی رسیدند، بدون تردید، تحصیل رضایت پدر و مادر، گره ها از مشکلات انسان می گشاید.
آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: پدر و مادر، هر چند هم که نااهل باشند، مجوزی برای بی احترامی به آنها ایجاد نمی کند، بی ادبی به آنها اثر وضعی در زندگی انسان دارد و گره های مشکلات را زیاد می کند.
وی اظهار کرد: حضرت علی (ع) فرمودند هر که به من حرفی بیاموزد، مرا بنده خود کرده است؛ لذا کمرویی در احترام به معلم را هم باید کنار گذاشت.
رکن مهم در شرم و حیا، ناظر و بیننده است
استاد حوزه علمیه قم گفت: انسان در هر شغل، جایگاه و مقامی باید به مهمان، احترام گذاشته و به او خدمت کند.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) کمرویی در مراجعه به پزشک را احمقانه توصیف کرده است، ادامه داد: به تعبیر حضرت علی (ع) بخشش به دیگران، هر چند اندک باشد، بهتر از ندادن و نبخشیدن است.
وی افزود: طبق فرمایش حضرت علی (ع)، کمرویی در طلب رزق، روزی انسان را کم می کند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه حیا با عقل و دین رابطه مستقیم دارد، گفت: حیای بیشتر، دین و ایمان انسان را افزایش می دهد و عقل بیشتر هم به انسان حیا می دهد.
آیت الله نورمفیدی، رکن مهم در شرم و حیا را ناظر و بیننده بیان و خاطرنشان کرد: چرا کسی در انظار عمومی عریان ظاهر نمی شود؟ و یا در انظار عمومی بی عفتی از خود نشان نمی دهد؟ چون می داند دیگران او را می بینند، اما در خلوت، چون از دید مردم پنهان است، این کارها را انجام می دهد.
وی در تعریف ناظر اظهار کرد: از نظر ما، ناظر کسی است که او را می بینیم، اما در حقیقت ناظرانی وجود دارند که ما آنها را نمی بینیم، اما آنها ما را می بینند.
زلیخا، بت را ناظر بر عمل خود می دانست، بهمین دلیل از آن حیا کرد
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) بر شرم از ناظران پنهان تاکید کرده است، افزود: وقتی حضرت یوسف در اسارت هوس زلیخا قرار گرفت، زلیخا بر روی بتی که در گوشه ای از اتاق قرار داشت، پارچه انداخت، چون می خواست این عمل زشت را در خفا و به دور از چشم کسی انجام دهد، به همین دلیل از بت، حیا کرد.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: حضرت یوسف در پاسخ به زلیخا گفت چطور تو از این بت که چشم و گوش ندارد، حیا می کنی، اما من از خدایی که بر همه ما نظارت دارد و دنیا تحت قدرت اوست، حیا نکنم؟
به گفته وی، یوسف و زلیخا دو نقطه مشترک داشتند، اول اینکه هر دو حیا کردند و دیگر، از ناظر می ترسیدند، تفاوت آنها در ناظر بود، یکی خدا را ناظر خود می دانست و دیگری، بت را.
از دوربین حیا می کنیم، اما از ناظرانی پنهان الهی، حیا نداریم
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر کسی بداند، جایی دوربین وجود دارد، تخلف نمی کند، چون، دوربین را ناظر بر خود می داند، در جایی که حس نظارت و بینندگی نسبت به اعمال انسان وجود داشته باشد، تخلف، کاهش می یابد.
آیت الله نورمفیدی در ادامه اظهار کرد: ذات اقدس الهی، پیامبر گرامی اسلام (ص)، اهل بیت (ع)، دو ملک و امام زمان (عج)، ناظرانی هستند که ما آنها را نمی بینیم، اما آنها ما را می بینند.
وی گفت: چطور از دوربین و دیگرا انسان ها حیا می کنیم، اما از دیگران که ناظران برتر بر اعمال ما هستند، حیا نداریم؟
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر جامعه به این نتیجه برسد که ناظران پنهان الهی، اعمال آن را رصد می کند، از ارتکاب گناه، حیا می کند، در نتیجه، حیا موجب واکسینه شدن جامعه از آلودگی ها می شود.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه بعضی ها می گویند در این دوره نمی توان سالم زندگی کرد، صرف نظر از درستی یا نادرستی چنین اظهارنظری خاطرنشان کرد: در داستان زندگی، هر یک از ما بازیگرانی هستیم که باید به خاطر بازی خودمان، پاسخگو باشیم.
به گفته وی، معاویه، بی حیای زیرک بود، نه از پروردگار و نه از خودش، شرم نداشت، اما از مردم حیا می کرد، به همین دلیل در خفا برخی از کارها را انجام می داد، در مقابل، یزید، نه از پروردگار، نه از خود و نه از مردم، شرم نداشت، به همین دلیل در انظار عمومی، هر خلافی را انجام می داد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: بی حیایی یزید به جایی رسید که معاویه او را نصیحت کرد اگر می خواهی خلاف کنی در پنهان، این کار را انجام بده، چون اگر مردم ببینند سرزنش می کنند در نتیجه پایه های حکومت سست می شود.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه معاویه، حیای ظاهر را برای حفظ قدرت خود می خواست، تصریح کرد: کار دین به جایی رسیده بود که آدمی مانند یزید، حاکم اسلامی شد.