استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدیث ثقلین مورد قبول بزرگان اهل سنت است، گفت: حدیث مشهور ثقلین در بسیاری از کتب سنی همانند کتب شیعه، نقل شده است. به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در ششمین شب ماه محرم در مسجد جامع گلشن گرگان افزود: هیچ کتاب روایی اهل سنت را نمی توان یافت که این حدیث در آن نقل نشده باشد.
وی با بیان اینکه در برخی از کتب اهل سنت، بجای عترت، سنت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: در اکثر کتب روایی اهل سنت، این حدیث به همین شکل بیان شد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در زمان حیات آیت الله بروجردی در یکی از منشورات جامعه الازهر به جای اهل بیت، سنت نوشته شده بود، آن مرجع عالیقدر، فردی را مامور ردیابی حدیث ثقلین در کتب اهل سنت کرد.
آیت الله نورمفیدی افزود: در تحقیقاتی به عمل آمده مشخص شد حدیث ثقلین در بیش مه داد: از ۲۰۰ کتاب اهل سنت مانند کتب شیعه نقل شده است.
وی ادامه داد: در برخی از دوره ها، اهل بیت پیامبران به عنوان جانشین آنها تعیین شدند، مانند حضرت موسی (ع) که هارون را جانشین خود برگزید و یا حضرت عیسی مسیح (ع) نیز فردی را به همین منظور انتخاب کرد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: در بین هیچیک از انبیاء الهی، اهل بیت آن پیامبر، همطراز کتاب آسمانی او قرار نگرفته است، اما اهل بیت پیامبر عظیمالشان اسلام، همطراز قرآن قرار گرفته اند.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: موقعیت ممتاز اهل بیت نبی مکرم اسلام (ص) به گونه ای است که آیاتی همچون نطهیر، مباهله و مودت و برخی احادیث همچون ثقلین، سفینه و نجوم در وصف آنها بیان شدند.
وی با بیان اینکه قرآن و اهل بیت، در کنار یکدیگر، باید محل استنباط احکام الهی هستند، نسبت به برخی اظهارنظرهای غیرعالمانه درباره احکام الهی و حتی درباره اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) انتقاد کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: گاهی، برخی از افراد متدین درباره موضوعی، سئوالی را طرح می کنند و حتی برخی از افراد اهل مطالعه نیز برای پاسخ دریافتی، خواستار استدلال می شوند و چون حکم آن موضوع در قرآن نیامده و برخی از روایات هم فاقد اعتبار هستند، حکم الهی را زیرسئوال می برند.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: روزی فرد کم اطلاعی، ایمیلی را درباره حکم شرب خمر برای من فرستاد و اینگونه بحث کرد که در قرآن درباره این موضوع، حکمی صادر نشده و همه روایات هم قابل استناد نیستند، در نتیجه، حکم الهی درباره شرب خمر را نپذیرفته بود.
وی با بیان اینکه در موارد زیادی اینگونه اظهارنظرها وجود دارد، تاکید کرد: نباید پای خود را از قرآن و سخنان اهل بیت فراتر بگذاریم، افراد کم اطلاع که به عمق معارف اهل بیت (ع) آشنا نیستند، استنتاج هایی دارند که گاهی همین دلایل، مشکلات فراوانی را برای جامعه به وجود می آورد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: برای مثال، برخی از این افراد، تاکیدات مربوط به امامت و ولایت اهل بیت (ع) را ساخته و پرداخته ذهن سلاطین صفویه می دانند که برای فرار زمامداران ایرانی از سلطه عرب ها و ترک ها مطرح کردند.
آیت الله نورمفیدی گفت: این موضوع، یک مسئله ساده ای است که نه در قرآن و نه در هیچ سند محکمی، درباره آن بحث نشده است.
وی خاطرنشان کرد: کسروی، نوسینده ای که امام راحل از او به عنوان افیونی بی خرد یاد کرده است، در کتاب اسرار هزارساله، اراجیفی را بیان کرد که امام (ره) تمامی کارهای خود را کنار گذاشت و پاسخ او را در کتاب کشف الاسرار داد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی از افراد، ائمه معصومین (س) را عالمان ابرار تعبیر می کنند، یعنی در عین احترام، عصمت و جایگاه ممتاز آنها را خفیف جلوه می دهند.
آیت الله نورمفیدی افزود: به عبارت دیگر، این افراد، اهل بیت (ع) را به واسطه ارتباط با رسول گرامی اسلام (ص) شایسته احترام می دانند.
به گفته وی، این نگرش با اعتقاد شیعه ناب در رابطه با اهل بیت پیامبر (ص) خیلی فاصله دارد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناخت اهل بیت (ع) از نظر اعتقادی و عملی برای ما مهم است، تاکید کرد: به عنوان شیعه، وظیفه شناخت درست از اهل بیت (ع) در نظام تکوین و تشریع بر عهده ماست.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه از زمان رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دیدگاه های مختلفی درباره اهل بیت آن حضرت مطرح شد، گفت: این دیدگاه ها و رفتارها که به پنج دسته تقسیم می شوند تا زمان امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) ادامه داشتند.
وی اولین دیدگاه درباره اهل بیت (ع) را مبتنی بر دشمنی ذکر کرد و بنی امیه را سرسلسله و سمبل این نوع رفتار دانست.
استاد حوزه علمیه قم توضیح داد: نقل شده است در عصر امام حسن مجتبی (ع)، معاویه، فردی را برای خواستگاری از دختر آن حضرت (ع) به منظور ازدواج با یزید به منزل امام فرستاد.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امام حسن (ع) در پاسخ به فرستاد معاویه فرمود ما مردمانی هستیم که نظر دختران و زنان خود را راجع به این موضوع جویا می شویم، بهتر است با خود دختر صحبت کنید.
وی با بیان اینکه فرستاده معاویه با دختر امام حسن (ع) صحبت کرد، افزود: دختر آن حضرت در پاسخ گفت ما را با فرعون هایی که می کند، کاری نیست.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: این نوع رفتار امام حسن (ع) در آن زمان و فرهنگ حاکم آن دوره، مهم بود، الآن هم در برخی از ملل و فرهنگ ها، دختران نقشی در تعیین سرنوشت و ازدواج خود ندارند.
آیت الله نورمفیدی، دومین دیدگاه را احترام عموم اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) برشمرد و گفت: آنها احترام به اهل بیت (ع) را وظیفه خود می دانند.
وی توضیح داد: شافعی که رئیس یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت است، شعری در وصف اهل بیت (ع) سروده و یا مختومقلی فراغی، شاعر بلندآوازه ترکمن، پروردگار را به حق زائران امام رضا (ع) سوگند داده که او را مورد بخشش و مغفرت قرار دهد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ابوحنیفه، رئیس یکی دیگر از مذاهب چهارگانه اهل سنت، مدت ها شاگرد امام صادق (ع) بود در جایی نوشت که حضرت علی (ع) در سه جنگ جمل، صفین و نهروان، بر حق بود و حق نیز می گوید که علی (ع) در جنگ جمل، به عدالت رفتار کرد.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه فخرراضی، از علمای برجسته و متعصب اهل سنت، نیز لزوم احترام به اهل بیت (ع) را استدلال کرده است، ادامه داد: طبق نظر فخرراضی، بدون تردید، پیامبر اسلام (ص) علی، فاطمه، حسن و حسین را دوست داشت و به استناد آیات و روایات، هر کاری را که پیامبر (ص) انجام می دادف ما هم وظیفه داریم انجام دهیم.
به گفته وی، این مسئله در بین عرفای اهل سنت غوغا کرده است، محی الدین عربی به عنوان پدر عرفان اسلامی، درباره احترام و محبت به اهل بیت (ع) گفته است که هیچکس را با اهل بیت مقایسه نکنید، آنها اهل شهادت هستند، بغض آنها خسارت حقیقی است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم سومین دیدگاه درباره اهل بیت (ع) را دیدگاه غلو ذکرد و گفت: این دیدگاه از شدت محبت، در بین دوستداران آنها شکل گرفته است.
آیت الله نورمفیدی، با بیان اینکه این دسته از افراد، اهل بیت (ع) را از حد خود بالاتر بردند، تاکید کرد: این رفتارها برای ما درس آموز است و نباید در هیچ موردی غلو کنیم.
وی با بیان اینکه غلو از زمان حضرت علی (ع) آغاز شد، خاطرنشان کرد: به تصریح خود اهل بیت (ع)، غلو درباره آنها مردود است، در زمان امام صادق (ع) بین دو نفر از اصحاب آن حضرت درباره اینکه آیا امام صادق (ع)، خدا هست یا نه اختلاف ایجاد شده بود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی از دوستداران اهل بیت (ع) از شدت محبت به آنها عقاید عجیبی دارند، اسماعیل بن عبدالعزیز از اصحاب خاص امام صادق (ع) می گوید روزی آن امام (ع) به او فرمود که برایمن در وضوخانه آب بگذار، من نزد خود گفتم که ما نزد خود درباره آن حضرت چه دیدگاهی داریم در حالی که او وضو می گیرد و نماز می خواند.
آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) به مدد علم الهی خود از ذهن اسماعیل بن عبدالعزیز مطلع شد و فرمود در مورد ما چه فکر کرده اید؟ بنا را بیش از طاقت پایه اش بلند نکنید که ویران می شود.
به گفته وی، منظور امام صادق (ع) از بنا، بنای امامت و ولایت است، این باید درس عبرت برای ما در زندگی باشد، یا راه افراط و یا تفریط را درپیش می گیریم، متاسفانه درباره اهل بیت (ع) نیز چنین رفتار کرده ایم.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: امام صادق (ع) خود را بنده ای از بندگان ذات اقدس الهی می داند که باید مانند تمامی انسان ها در دستگاه الهی درباره اعمال خود پاسخگو باشد.
آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: متاسفانه اشعار برخی از مداحان ما درباره اهل بیت (ع) همراه با غلو است، اینکه برخی خود را زینب اللهی و یا حضرت زینب (س) را خدای خود می دانند قابل قبول نیست.
………………………………………………………………………………………………..
بی شرمی و بی حیایی، یکی از مشکلات مهم جامعه است
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، یکی از مشکلات دنیای امروز را دریده شدن پرده های شرم و حیا عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در ششمین شب ماه محرم در مکتب الحسین (ع) گرگان افزود: امروز در دنیای متمدن، بی حیایی، بی شرمی و وقاحت، فریاد همه را بلند کرده است.
وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات رفتارهایی مشاهده می کنیم که جز بی شرمی و بی حیایی، نام دیگری را نمی توان بر آنها گذاشت.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دنیایی که پیشرفت، هر روز در هر جزء از زندگی بشر، خود را نشان می دهد، متاسفانه در عین حال، پرده های حجب و حیا دریده شده است.
آیت الله نورمفیدی توضیح داد: بین فرزندان و والدین، دیگر حیا رخت بربسته است، از تلویزیون، برنامه های پخش می شوند که تماشای آنها مایه شرمساری است و هرازگاهی اتفاقاتی در گوشه و کنار این دنیا رخ می دهند که حتی حیوانات از آن رفتارها ندارند.
وی ادامه داد: به طور مثال، گاهی از اوقات در گوشه ای از دنیا، تعدادی از زنان و مردان، به صورت برهنه، تجمع می کنند که حتی مردم آن شهر یا کشور از چنین اجتماعاتی فاصله می گیرند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی والدین از رفتارهای فرزندان خود به دلیل رعایت نکردن حریم آنها، گلایه دارند، گاهی اوقات، آشکارا کارهایی می کنند که والدین، شرمگین می شوند.
آیت الله نورمفیدی، شرم و حیا را جزو مسائل بسیار بسیار مهم جامعه دانست و تاکید کرد: جامعه گرفتار بی شرمی و بی حیایی، سرانجام دچار نیستی و نابودی می شود.
وی با اشاره به مطالعات خود در این زمینه اظهار کرد: در کتابی با عنوان جامعه شناسی شرم از دوره ساسانیان تا کنون، نمونه های رفتاری مردم ایران مورد بررسی قرار گرفت.
استاد حوزه علمیه قم افزود: شرم و حیا در خانواده های ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام، وجود داشت، اساسا ایران از زمان های دور دارای فرهنگ ارزشمندی بود.
آیت الله نورمفیدی با باین اینکه اسلام و ایران، خدمات ارزشمندی به یکدیگر ارائه دادند، گفت: مردم ایران از گذشته های دور، با حیا و اهل شرم بودند.
به گفته وی، اگر شرم و حیا ضعیف شوند، گناهان افزایش می یابند، زشتی و ناپسند بودن آن کار از بین می رود و کار زشت به یک امر عادی تبدیل می شود.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: چرا در جامعه ای که دین و فرهنگی آن تا این حد بر داشتن شرم و حیا تاکید دارند و مردمان آن نیز دارای سابقه طولانی در این زمینه هستند، به سمتی می رود که شرم و حیا را از دست می دهد؟
آیت الله نورمفیدی، شرم و حیا را به نقل از علمای اخلاق اینگونه تعریف کرد: حیا یک حالت نفسانی در وجود انسان است که موجب می شود از کارهای ناپسند به خاطر سرزنش دیگران، عقل، شرع و عرف، خودداری کند.
وی، شرم را یک امر فطری و همزاد آدمی توصیف و خاطرنشان کرد: روزی که آدم و حوا به خاطر خوردن میوه ممنوعه از بهشت رانده شدند، به خاطر نافرمانی پروردگار، یک دفعه عریان شدند، آنجا غیر از آن دو، کسی نبود، اما اولین کارشان، یافتن پوشش برای خود بود.
استاد حوزه علمیه قم توضیح داد: این کار، حکایت از فطری بودن شرم و حیا در انسان دارد، این کار، خاصیت انسان است نه حیوانات، حیوانات تمامی کارهای انسان در خفا و پنهان را آشکارا انجام می دهند، چون خوب و بدی برای آنها معنا ندارد.
آیت الله نورمفیدی، به فرموده امام صادق (ع)، فطرت را مختص انسان دانست و ادامه داد: انسان براساس فطرتش، ترجیح می دهد که دیگران، کار زشت را از او نبینند.
وی افزود: چون انسان ذاتا خواهان خوب جلوه کردن است، به طور طبیعی، عیب و نقص تا زمانی که پوشیده هستند، اشکالی ندارند، اما زمانی که آشکار شوند دیگران را نسبت به آن فرد، متنفر می کنند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، حیا را سپری برای پوشاندن عیب ها و نواقص دانست و گفت: در روایات اسلامی از حیا به عنوان بهترین لباس تعبیر شده است، روایات اسلامی، لباس حیا را بهترین زینت برای انسان قرار دادند.
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه طبق فرموده ائمه بزرگوار (ع) بین حیا، عقل و دین رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: حضرت علی (ع) فرمودند روزی جبئیل بر آدم نازل شد و گفت بین حیا، عقل و دین کدام را انتخاب می کنی؟ آدم عقل را انتخاب کرد، اما دین و حیا گفتند که ماموریم هر جا عقل هست حضور داشته باشیم.
به گفته وی، انسان عاقل دارای حیا است و انسان دین دار هم حیا دارد،
استاد حوزه علمیه قم، وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) را سراسر شرم و حیا دانست و گفت: شرم و حیا در آن حضرت، موج می زد، اگر در مقابل کسی می نشست، به چهره او خیره نمی شد، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز اینگونه بودند.
آیت الله نورمفیدی توضیح داد: حضرت فاطمه (س) با آن همه دانش الهی، وقتی نابینا وارد منزل می شد، حجاب خود را به خاطر حیا، حفظ می کرد،
وی یکی از مشکلات جدی در خانواده ها را در حوزه شرم و حیا، نادیده گرفتن رابطه بین محرم و نامحرم بیان کرد و گفت: گویی رعایت اینگونه ارتباطات در خانواده های ما معنا ندارد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: این مسائل با وجود جزئی بودن، سازنده شخصیت، عمل، عقیده و آینده انسان هستند.
آیت الله نورمفیدی با انتقاد از کسانی که رعایت حریم محرم و نامحرم را مختص غریبه ها می دانند، افزود: این توصیه ها برای حفظ حریم انسان هاست، کسانی که حفظ حریم محرم و نامحرم را مختص غریبه ها می دانند، از نظر ایمان، ضعیف هستند.
وی تاکید کرد: اگر حجاب نادیده گرفته شود و شرم و حیایی که در گذشته وجود داشتند از بین برود، مملکتف دیگر قابل کنترل نیست.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رعایت حجب و حیا برای آلوده نشدن در ورطه گناه است، شرم و حیا یکی از مسائلی است که می توان به عزاداران حسینی برای ادامه راه آن حضرت، کمک کند.
آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: چگونه ممکن است کسی فریاد ابالفضل سردهد، اما حیای ابالفضل را نداشته باشد؟ و یا به خاطر امام حسین (ع) بر سر و سینه بزند، اما حیای حسینی نداشته باشد؟
وی گفت: اگر خواهان ثبت شدن ناممان در دفتر عزاداران حسینی و تابیده شدن نور ولایت که برافروخته ترین نور در عالم قبر است، هستیم باید به عبادت و اطاعت پروردگار روی آوریم و شرم و حیا از او، اهل بیت (ع) و مردم را در دستورکار خود قرار دهیم.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: بعضی از فاراد انجام کارهای خلاف را از کودکان، پنهان نگه می دارند تا مبادا آن کودک، کار خلاف آنها را ببیند، اما از امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام زمان (عج) حیا نمی کنند.