نماینده ولی فقیه در استان گلستان با ذکر این مسئله که خداوند پیامبری به نام صالح برای قوم ثموم فرستاد. که او نیز همچون دیگر پیامبران، مردم را به خداپرستی دعوت میکرد و آن ها را از پرستش هر معبودی جز او برحذر می داشت. گفت: کفر و شرک، موجب بیپروایی و بیتقوایی می شود و راه را برای انسان درجهت انجام کارهای زشت و نادرست باز میکند.
به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی”نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان”، شب گذشته (۷ شهریور) درجلسه تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات ۳۱ الی۴۳ سوره مبارکه مومنون پرداختند. که در این جلسه متذکر شدند: ایمان به خدا و ترس از کیفر الهی که مانع ارتکاب بسیاری از کارهای ناشایست میشود
آیت الله نورمفیدی بیان داشت: سنت خداوند، ارشاد و انذار مردم از طریق فرستادن پیامبران بوده و پیامبران از جنس انسان و از میان خود مردم هستند، تا الگویی عملی برای جامعه باشند و حجّت بر مردم تمام شود.
وی گفت: از آنجا که بشر نمی تواند بدون یک رهبر الهى باشد خداوند پیامبر بزرگى را براى نشر دعوت توحید و آیین حق و عدالت به سوى آن ها فرستاد این همان چیزى بود که نخستین پایه دعوت همه پیامبران را تشکیل مى داد این نداى توحید بود که زیر بناى همه اصلاحات فردى و اجتماعى است.
آیت الله نور مفیدی یادآور شد: منظور «قوم ثمود» است که در سر زمینى در شمال حجاز زندگى مىکردند و پیامبر بزرگ الهى «صالح» براى هدایت آن ها مبعوث شد، آنها کفر ورزیده و راه طغیان پیش گرفتند، سر انجام به وسیله صیحه آسمانى (صاعقه هاى مرگبار) از میان رفتند.
وی گفت: دربرابر منطق روشن و گویای پیامبران که مردم را به راه حق و کارهای شایسته دعوت میکردند، ثروت اندوزان و بزرگان قوم دست به مخالفت می زدند، زیرا سخنان آنان را مغایر با راه و روش خود میدیدند و پیروی مردم از آنان را موجب تضعیف جایگاه خود در جامعه میدانستند. اولین ایراد آنها این بود که این افراد – پیامبران – از جنس خود ما هستند و تفاوتی با ما ندارند. اگر خدا بخواهد ما را هدایت کند، باید موجوداتی برتر از ما – نظیر فرشتگان- را بفرستد تا سخن آن ها را بپذیریم. این پیامبران که مثل ما زندگی میکنند و خوراک و پوشاکشان همانند ماست، چگونه میتوانند راهنمای ما در زندگی باشند؟
وی تاکید کرد: جالب آن که بزرگان قوم انتظار داشتند مردم سخنان آنان را بپذیرند و مخالفت نکنند، اما پیروی مردم را از کسی که گفتار و رفتارش جز راستی و درستی نبود، عیب می شمردند و آن را زیانکاری میدانستند.
آیت الله نور مفیدی گفت: دعوت به خداپرستی، زمینه آزادی مردم از سلطه اشراف و حاکمان ستمگر را فراهم می ساخت. از این رو، این دو گروه بیش از دیگران با پیامبران مخالفت میکردند اطاعت و پیروی از سخن دیگران اگر براساس منطق و دلیل باشد، نه تنها زشت و ناپسند نیست، بلکه موجب رشد و کمال انسان نیز می شود. درواقع نظام تعلیم و تربیت بر همین پایه استوار است.
نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اولین مرحله دعوت پیامبران، دوری از شرک و پذیرش توحید بود، آنگاه برای کسانی که توحید را میپذیرفتند ، مسئله قیامت و بازگشت انسان ها به جهان آخرت مطرح می شد. اما مخالفان به جای بحث درباره توحید و شرک، به موضوع معاد میپرداختند و آن را امری محال و غیر عقلانی جلوه میدادند، تا مردم را از پیروی پیامبران باز دارند.در حالی که پذیرش قیامت، پس از پذیرش توحید است و از نظر عقلی نیز دلیلی بر نفی و ردّ آن وجود ندارد. گرچه وقوع آن برای کسانی که تنها به حواس ظاهری و تجربه مادی اکتفا میکنند، امری دور از ذهن به نظر میرسد.
آیت الله نور مفیدی با اشاره به اینکه ثروتمندان و اشرافی که به زندگی مرفّه و آزادی بیقید و بند دل بستهاند و به دنبال کامجویی و بهرهگیری از لذات مادی هستند،گفت: آنان میدانند که در بهشتی که پیامبران وعده داده اند، جایی ندارند، لذا در مقام استبعاد برمیآیند و با دلایل واهی آن را انکار میکنند.
وی گفت: خدایی که انسان را از خاک آفریده، چطور پس از خاک شدن انسان، نمی تواند دوباره او را زنده کند؟ و محدود کردن حیات انسان به زندگی دنیوی، پایین آوردن انسان در حدّ حیوانات است، زیرا زندگی آن ها محدود به همین حیات دنیوی است.
وی خاطر نشان کرد: بتپرستی ظاهری و مادی، نه بتپرستی به معنای عام که طبق بیان قرآن، شامل پیروی از هوای نفس نیز میشود، از زمان حضرت نوح(ع) رواج یافته است.
وی در ادامه گفت: در میان قوم حضرت نوح(ع) مردان صالحی بودند که مردم به آنها اظهار علاقه میکردند، شیطان از علاقه مردم سوء استفاده نموده و بعد از مرگ آن مردان، مردم را تشویق به ساختن مجسمه آن بزرگان و گرامی داشت آن مجسمهها کرد.
امام جمعه گرگان گفت: نسلهای بعد، رابطه تاریخی این موضوع را فراموش کرده و تصور نمودند که این مجسمهها موجوداتی محترم هستند که باید مورد پرستش قرار گیرند، به این ترتیب به پرستش بتها سرگرم شده و مستکبران ظالم آنان را با این طریق اغفال نموده و به بند بتپرستی کشیدند.
وی توضیح داد: گاهی کافران و مخالفان، خود را حامی حریم خدا معرفی کرده و اولیای الهی را تکذیب و تحقیر میکنند.
وی گفت: پشیمانی از کارهای زشت گذشته، پسندیده و مفید است، اما ندامت پس از مشاهده قهر و کیفر الهی، دیگر سودی ندارد.
آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: سرانجام صیحه آسمانی آن ها را به حق فرو گرفت و پایان کار قوم ثمود، صاعقهای آسمانی بود که همراه با نزول باران تند و وقوع سیل ویرانگر، موجب تخریب شهر و دیار آنان شد و همه را در کام خود فرو برد. نابودی عاقبتی است که همه ستمکاران را تهدید میکند و در انتظار آنان است.
آیت الله نور مفیدی گفت: از این آیات میآموزیم که نظام کیفر و پاداش الهی براساس عدل و حق است. تا قوم و امتی مستحق مُجازات نباشد، خداوند آنان را کیفر نمیکندو تحولات تاریخی تابع سنت های الهی است. براساس این سنت ها، اقوام ستمگر نابود شده و امت های جدید جایگزین آن ها می شوند.
گفتنی است جلسه تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله نور مفیدی در طول سال به صورت هفتگی یک شنبه ها بین نماز جماعت مغرب و عشاء در محل مسجد جامع گلشن برگزار و دوشنبه ها ساعت۲۲:۰۰ از سیمای مرکز گلستان همراه با مسابقه پیامکی پخش می شود.