سوره نساء آیه ۱۹:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَنْ یَأْتینَ بِفاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً
اى کسانى که ایمان آوردهاید! براى شما حلال نیست که زنان را به اکراه به ارث برید و بر آنان سخت نگیرید تا بعضى از آنچه را به آنان بخشیدهاید، خود ببرید، مگر آنکه مرتکب فحشاء آشکار شوند و با آنان به نیکویى رفتار کنید و اگر از همسرانتان خوشتان نیامد چه بسا شما چیزى را خوش نداشته باشید، ولى خداوند، خیر فراوان در آن قرار داده باشد.
همانطور که می دانیم دستور ائمه اطهار بر این است که قرآن اساس و محور زندگی ما باشد. اهل بیت، مفسران و بیان کننده قرآن هستند و فرمودند اگر چنانچه روایتی را از اطرف ما نقل کردند که با قرآن منطبق نبود قبول نکرده و راهنمایی های قرآن و مطالب آن را محور قرار دهید. در رابطه با روابط خانوادگی نیز قرآن و روایات بهترین منابع هستند. نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند که من دو چیز گران بها را نزد شما امانت می گذارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع)، از این فرمایش چنین استنباط می شود که سخنان ائمه نیز در راستای قرآن قرار دارند.
آیه فوق در رابطه با روابط زن و شوهر بوده که در ابتدای آیه بعضی از سنت های غلط زمان جاهلیت را نقل و نهی می کند و دستوری کلی می دهد
امام محمد باقر (ع): زمان جاهلیت مردانی که علاقه ای به زنان خود نداشتند، برای اینکه مال او را به ارث ببرند به ظاهر تا پایان عمر زن با وی زیر یک سقف زندگی می کردندکه خداوند این کار را نهی کردند و می گوید این کار حلال نبوده چرا که باید تکلیف زن مشخص شود. در قسمت دوم به رسم غلط دیگری اشاره می کند که دسته ای از مردان در دوره جاهلیت در عین عدم علاقه به همسر، فقط با هدف اینکه مهریه داده شده را به دست آورند با همسر خود زندگی می کردند.از نظر قرآن تحت فشار قرار دادن زن برای به ارث بردن مال و اموال او و باز پس گیری مهریه ای که حق اوست جایز نیست. چه بسا خود زن هم راضی نباشد چنین مردی وارث اموالش شود و نباید او را تحت فشار قرار داد مگر اینکه مرتکب عمل زشتی شده باشد.
ذات اقدس الهی در آیه ۱۹ سوره نساء توصیه های کلی ارائه داده و از مردان خواسته با زنان خود به شکلی معروف و شایسته معاشرت و رفتار کنید. عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ یعنی در روابط خانوادگی با زنانتان بصورت معروف رفتار کنید. معروف در قرآن کریم بصورت عام مطرح شده و تنها به نماز و روزه خلاصه نخواهد شد. و دامنه آن بسیار وسیع است. اگر چیزی مورد پسند دین و عقل باشد، معروف است. مانند علم، ورزش، کار و تلاش و همچنین منکر به بی حجابی و شرابخواری محدود نمی شود، چرا که اگر چیزی مورد پسند دین و عقل نباشد، منکر است مانند بی حالی، تنبلی و سستی. و از بهترین اعمال معروف و شایسته می توان از دعوت به اسلام و مخالفت با ظلم نام برد. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده که نشستن مرد پیش همسرش، برای پروردگار از اعتکاف در مسجدالنبی بیشتر ارزش دارد. همچنین ارزش یک درهم برای تامین مخارج زندگی از هزار دینار در راه پروردگار بیشتر است.