به مناسبت روز میلاد حضرت قائم (عج) مراسم دعای ندبه همراه با سخنرانی آیت الله سید مجتبی نور مفیدی و مداحی حاج صاحب فیضی در آستان مبارک امامزداه نور(ع) شهرستان گرگان برگزار شد.
که درزیر متن سخنرانی آیت الله سید مجتبی نور مفیدی قابل مشاهده می باشد.
یکی از مهم ترین وظایف منتظران معرفت ولی امر است. یکی از مشکلات ما در این دوران معرفت ناقص نسبت به امام زمان (ع) است.
پاداش و ثوابی که ازمعرفت صحیح نسبت به موضوع ولایت،امامت اهل بیت و به ویژه مسئله مهدویت حاصل می شود به مراتب بیش از بعضی اموری است که گمان می بریم برایمان مفید است .
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: پاداش عمدتا بر اساس میزان معرفت اشخاص داده می شود. قرب انسان ها به خداوند قبل از هر چیز با شناخت و آگاهی انسان حاصل می شود.
یکی از ویژگی هایی که برای این عصر ذکر کرده اند عصر حیرت است. این مسئله از دوران رسول گرامی اسلام (ص) تا امام حسن عسکری (ع) مورد توجه بوده و به آن تاکید داشته اند.
از جمله می توان به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد که می فرماید: «تکون له غیبه و حیره تضل فیها الامم: برای او غیبتی باشد و سر گردانی وحیرتی که امت ها را به گمراهی افکند.» همچنین امام باقر(ع) می فرمایند: «یخرج بعد غیبه و حیره لایثبت فیها على دینه اِلاّ المخلُصون المباشرون لروح الیقین. حضرت مهدى(ع) پس از غیبت و حیرتى ظهور مى کند که در آن جز مخلصین و دارندگان یقین بر دین ثابت قدم نمى مانند.
همچنین امام عسکری(ع) می فرماید :فرزند من غیبتی خواهد داشت که مردم در آن دچارتردید خواهند شد، مگر آن کسی که خدای عز و جل حفظش کند. ما اکنون تحقق این پیشگویی ها را با نگریستن به آن از پس قرن های متوالی مشاهده می کنیم. آخرین حلقه پیشگویی ها درباره ضلالت و حیرت، سخن پدر بزرگوار امام زمان، امام حسن عسکری (ع) است که فرموده:
«أما إنّ له غیبه یحار فیها الجاهلون و یهلک فیها المبطلون و یکذب فیها الوقّاتون؛ هان او را غیبتی است که نادان ها در آن حیران و باطل اندیشان هلاک شوند و وقّاتان [تعیین کنندگان زمان ظهور] دروغ ببافند
حرف های خاص ،مطالب فریبنده هر سخن فریبنده ورفتار حیله گرانه همان عمل سامری است و حکم همان گاو سامری را دارد حیرت و سرگردانی مردم را در آن دوران به دنبال داشت.در آن روز هفتاد هزار نفر با دعوت سامری در مقابل آن گوساله به سجده افتادند. چرا که غیبت موسی(ع) حیرت مردم امت را به همراه داشت.
تاریخ ما مملو از حیرت ها و ادعاهایی است در مورد امام زمان(ع) ، اما ما نباید به آن ها توجه کنیم. امام صادق(ع) می فرماید: من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر فان مات و قام القائم بعده کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه فجدوا وانتظروا هنیئا لکم ایتهاالعصابه المرحومه »
هر کس که بودن در شمار یاران قائم ( عج ) او را شادمان سازد، باید به انتظار باشد و باید با پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتارکند.
برداشت غلط از مفهوم انتظار
یکی دیگر از مواری که ما شیعیان هم دچار آن هستیم برداشت نادرست از انتظار است. یک برداشت از انتظار این است که طبق روایت یک تیر را همراه خود داشته باشیم تا در زمان ظهور از آن استفاده کنیم انتظار این نیست. اینکه تیر و یا مرکبی آماده کنیم نیست . تیر و شمشیری که در روایت است ناراحتی دشمنان را به همراه دارد. همراه داشتن شمشیر و تیر برای دشمنان ما خطری ندارد باید دید آن تیر در عصر فعلی چه معنا و مفهومی دارد.
متاسفانه هر بی سوادی بخود اجازه می دهد روایات را به هر نوعی که می خواد معنا کند مردم را به مرحله ای بکشاند که جز گمراهی نیست و ما دیگر نباید سکوت کنیم .
تعجیل در ظهور یکی از حیرت و سرگردانی های مسلمین
یکی دیگر از این حیرت ها تعجیل در ظهور است. دعا برای ظهور باید کرد اما عجله هیچ معنا و جایگاهی ندارد. و خلاف آموزه های دینی است . امام صادق(ع) فرمودند: «انما هلک الناس من استعجالهم لهذا الامر ان الله لا یعجل لعجله العباد ان لهذا الامر غایه ینتهی الیها فلوقد بلغوها لم یستقدموا ساعه و لم یستأخروا» شتاب مردم برای این کار، آنها را هلاک ساخت، خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمیکند برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد، اگر پایانش فرا رسد، آن را ساعتی پیش و پس نیفکنند.
اگر آن روزی که سید کاظم رشتی ها و شیخ احمد احسایی ها ادعاهای دورغین خود را مطرح می کردند مردم به فریاد علما گوش می دادند کار به اینجا نمی رسید. سید کاظم رشتی کسی است که ۱۲۰ جلد کتاب نوشته از مریدان شیخ احمد احسایی است در ظاهر انسان های بدی نبودند. در همین حوزه ها هم درس خوانده بودند اما غلو می کرد. برای ظهور آقا زمان تعیین می کرد.
رسول خدا(ص) می فرماید: مثل امام زمام مثل قیامت بدون درنگ و بدون معطلی و ناگهانی است.
ملاقاتگرایی
از آسیبهایی که در عصر غیبت برای منتظران اتفاق میافتد، مدعیانی هستند که بیدلیل یا به ساده ترین اتفاق، ادعای ملاقات میکنند، یا کسانی که تمام وظیفه خویش را رسیدن به دیدار حضرت میپندارند و از باقی وظایف غافل شده و افراد را تنها به این عمل، به عنوان برترین وظیفه فرا میخوانند. ما نباید در دوران غیبت به دنبال ملاقات با آن حضرت باشیم.
زود باوری های ماست که باعث می شود انحراف هایی در این عصر بوجود آید. خشنودی امام زمان (عج) در گرو عمل صالح ماست.
والسلام