فایبرسمنت فایبرسمنت برد تولید کننده فایبرسمنت فایبرسمنت ایرانی لیست قیمت فایبرسمنت قیمت فایبرسمنت سمنت بورد سمنت برد فروش فایبرسمنت فروش فایبرسمنت نمای فایبر سمنت سمنت برد طرح چوب

تصاوير منتخب
ذکر ایام هفته
تقویم روز
امروز؛خواهم اندیشید،تا "خدا" هست، هیچ لحظه‌ای آنقدرسخت نمی شود که نشود تحملش کرد...

حمکت های نهج البلاغه

✅اى کمیل ! خانواده ات را فرمان ده که روزها در به دست آوردن بزرگوارى ، و شب ها در رفع نیاز خفتگان بکوشند . سوگند به خدایى که تمام صداها را مى شنود، هر کس دلى را شاد کند، خداوند از آن شادى لطفى براى او قرار دهد که به هنگام مصیبت چون آب زلالى بر او باریدن گرفته و تلخى مصیبت را بزداید چنان که شتر غریبه را از چراگاه دورسازند.۲۵۷

✅ سلامت تن در دورى از حسادت است.۲۵۶

????????????????????

? بسا احسان پیاپى خدا، گناهکار را گرفتار کند و پرده پوشى خدا او را مغرور سازد ، و با ستایش مردم فریب خورد و خدا هیچ کس را همانند مهلت دادن ، مورد آزمایش قرار نداد.۲۶۰

? هرگاه تهیدست شدید ، با صدقه دادن ، با خدا تجارت کنید.۲۵۸

????????????????????

✅جاهلان شما پْر تلاش، و اگاهان شما تن پرور و کوتاهى ورزند!.۲۸۳

✅دانش، راه عذر تراشى را بر بهانه جویان بسته است.۲۸۴

????????????????????

?اندیشیدن همانند دیدن نیست، زیرا گاهى چشم ها دروغ مى نمایاند ، اما آن کس که از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمى کند.۲۸۱

?میان شما و پندپذیرى ، پرده اى از غرور و خود خواهى وجود دارد.۲۸۲

????????????????????

✅هر گاه مستحابت به واجبات زیان رساند آن را ترک کنید.۲۷۹

✅کسى که به یاد سفر طولانى آخرت باشد خود را آماده مى سازد.۲۸۰

????????????????????

?نه ، سوگند به خدایى که با قدرت او شب تاریک را به سر بردیم که روز سپیدى در پى داشت، چنین و چنان بود!۲۷۷

?کار اندکى که ادامه یابد، از کار بسیارى که از آن به ستوه آیى امیدوار کننده تر است.۲۷۸

????????????????????

✅طمع انسان را به هلاکت مى کشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت کند، وفادار نیست، و بسا نوشنده آبى که پیش از سیراب شدن گلو گیرش شد؛ و ارزش آنچه که بر سر آن رقابت مى کنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود، و آرزوها چشم بصیرت را کور مى کند، و آنچه روزى هر کسى است بى جستجو خواهد رسید.۲۷۵

✅خدایا به تو پناه مى برم که ظاهر من در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى که تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمایم، و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستى که درونم را زشت کرده به سوى تو ایم، تا به بندگانت ، نزدیک ، و از خشنودى تو دور گردم.۲۷۶

????????????????????

? در دوستى با دوست مدارا کن، شاید روزى دشمن تو گردد، و در دشمنى با دشمن نیز مدارا کن ، زیرا شاید روزى دوست تو گردد.۲۶۸

? علم خود را نادانى ، و یقین خود را شک و تردید مپندارید، پس هر گاه دانستید عمل کنید، و چون به یقین رسیدید اقدام کنید.۲۷۴

????????????????????

✅✅ مردم در دنیا دو دسته اند: یک دسته براى کسانى که در دنیا براى دنیا کار کرد، و دنیا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خویش از تهیدستى هراسان ، و از تهیدستى خویش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود دیگران از دست مى دهد.

و دیگرى آن که در نیا براى آخرت کار مى کند، و نعمت هاى دنیا نیز بدون تلاش به او روى مى آورد، پس بهره هر دو جهان را چشیده، و مالک هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پیشگاه خدا صبح مى کند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى کند جز آن که روا مى گردد.۲۶۹

????????????????????

? دو نفر دزد را خدمت امام آوردند که از بیت المال دزدى کرده بودند، یکى برده مردم، و دیگرى برده اى جزو بیت المال بود، امام فرمود

برده اى که از بیت المال است حدى بر او نیست، زیرا مال خدا مقدارى از مال خدا را خورده است، اما دیگرى باید حد دزدى با شدت بر او اجرا گردد (سپس دست راست او را برید).۲۷۱

? در زمان حکومت عمر، نسبت به فراوانى زیور و زینت هاى کعبه صحبت شد، گروهى گفتند آن ها را براى لشگر اسلام مصرف کن، کعبه زر و زیور نمى خواهد، وقتى از امیر المؤمنین [علیه السلام] پرسیدند، فرمود)

همانا قرآن بر پیامبر (ص) هنگامى نازل گردید که اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان، که آن را بر اساس سهم هر یک از وارثان ، تقسیم کرد، و غنیمت جنگى که آن را به نیازمندانش رساند، و خمس که خدا جایگاه مصرف آن را تعیین فرمود، و صدقات ، که خداوند راه هاى بخشش آن را مشخص فرمود. و زیور آلات و زینت کعبه از اموالى بودند که خدا آن را به حال خود گذاشت ، نه از روى فراموشى آن را ترک کرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نیز آن را به حال خود واگذار چنانکه خدا و پیامبرش آن را به حال خود واگذاشتند.۲۷۰

????????????????????

✅ به یقین بدانید! خداوند براى بنده خود هر چند با سیاست و سخت کوش و در طرح و نقشه نیرومند باشد، بیش از آنچه که در علم الهدی(۴۲) وعده فرمود: قرار نخواهد داد، و میان بنده، هر چند ناتوان و کم سیاست باشد، و آنچه در قرآن براى او رقم زده حایلى نخواهد گذاشت، هر کس این حقیقت را بشناسد و به کار گیرد، از همه مردم آسوده تر است و سود بیشترى خواهد بد. و آن که آن را وا گذارد و در آن کش کند، از همه مردم گرفتار تر و زیانکار تر است، چه بسا نعمت شده اى که گرفتار عذتب شود و بسا گرفتارى که در گرفتارى ساخته شده و آزمایش گردد، پس اى کسى که از این گفتار بهده مند مى شوی، بر شکرگزارى بیفزاى ، و از شتاب بى جا دست بردار ، و به روزیِ رسیده قناعت کن.۲۷۳

✅ اگر از این فتنه ها و لغزشگاه با قدرت بگذرم، دگرگونى هاى بسیار پدید مى آورم.۲۷۲

????????????????????

?طمع انسان را به هلاکت مى کشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت کند، وفادار نیست، و بسا نوشنده آبى که پیش از سیراب شدن گلو گیرش شد؛ و ارزش آنچه که بر سر آن رقابت مى کنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود، و آرزوها چشم بصیرت را کور مى کند، و آنچه روزى هر کسى است بى جستجو خواهد رسید.۲۷۵

? علم خود را نادانى و یقین خود را شک و تردید مپندارید، پس هر گاه دانستید عمل کنید، و چون به یقین رسیدید اقدام کنید.۲۷۴

????????????????????

✅ سوگند به خدایى که با قدرت او شب تاریک را به سر بردیم که روز سپیدى در پى داشت، چنین و چنان بود!۲۷۷

✅خدایا به تو پناه مى برم که ظاهر من در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى که تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمایم، و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستى که درونم را زشت کرده به سوى تو ایم، تا به بندگانت ، نزدیک ، و از خشنودى تو دور گردم.۲۷۶

????????????????????

?هر گاه مستحابت به واجبات زیان رساند آن را ترک کنید.۲۷۹

?کار اندکى که ادامه یابد، از کار بسیارى که از آن به ستوه آیى امیدوار کننده تر است.۲۷۸

????????????????????

✅ اندیشیدن همانند دیدن نیست، زیرا گاهى چشم ها دروغ مى نمایاند ، اما آن کس که از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمى کند.۲۸۱

✅کسى که به یاد سفر طولانى آخرت باشد خود را آماده مى سازد.۲۸۰

????????????????????

?جاهلان شما پْر تلاش، و اگاهان شما تن پرور و کوتاهى ورزند!.۲۸۳

?میان شما و پندپذیرى ، پرده اى از غرور و خود خواهى وجود دارد.۲۸۲

????????????????????

آنان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلتند ، و آنان که مهلت دارند کوتاهى مى ورزند!.۲۸۵

دانش، راه عذر تراشى را بر بهانه جویان بسته است.۲۸۴

????????????????????

?(از قَدُر پرسیدند، پاسخ داد: )راهى است تاریک ، آن را مى پیمائید ، و دریایى است ژرف ، وارد آن نشوید ، و رازى است خدایى ، خود را به زحمت نیندازید.۲۸۷

?مردم چیزى را نگفتند خوش باد، جز آن که روزگار، روز بدى را براى او تدارک دید.۲۸۶

????????????????????

در گذشته برادرى دینى داشتم که در چشم من بزرگ مقدار بود، چون دنیاى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى یافت آرزو نمى کرد، و آنچه را مى یافت زیاده روى نداشت، در بیشتر عمرش ساکت بود، اما گاهى که لب به سخن مى گشود بر دیگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش کنندگان را فرو مى نشاند به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، اما در بر خورد جدى چونان شیر بیشه مى خروشید، یا چون مار بیابانى به حرکت در مى آمد. تا پیش قاضى نمى رفت دلیلى مطرح نمى کرد و کسى را عذرى داشت سرزنش نمى کرد، تا آن عذر او را مى شنید، از درد شکوه نمى کرد، مگر پس از تندرسى و بهبودی، آنچه عمل مى کرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى کرد چیزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پیشى مى گرفتند در سکوت مغلوب نمى گردید و بر شنیدن بشتر از سخن گفتن حریص بود. اگر بر سر دو راهى دو کار قرار مى گرفت ، مى اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک تر است با آن مخالفت مى کرد، پس بر شما باد روى آوردن بهاین گونه از ارزش هاى اخلاقى، و با یکدیگر در کسب آن ها رقابت کنید، و ارگ نتوانستید ، بدانید که به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها کردن همه آن هاست. ۲۸۹

هرگاه خدا بخواهد بنده اى را خوار کند ، دانش را از او دور سازد.۲۸۸

????????????????????

?(جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش) اى اشعث ! اگر براى پسرت اندوهناکى ، به خاطر پیوند خویشاوندى سزاواری، اما اگر شکیبا باشى هر مصیبتى را نزد خدا پاداشى است. اى اشعث ! اگر شکیبا باشى تقدیر الهى بر تو جارى مى شود و تو پاداش داده خواهى شد و اگر بى تابى کنى نیز تقدیر الهى بر تو جارى مى شود و تو گناهکارى . اى اشعث ! پسرت تو را شاد مى ساخت و براى تو گرفتارى و آزمایش بود، و مرگ او تو را اندوهگین کرد در حالى که براى تو پاداش و رحمت است.۲۹۱

? اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمى داد ، لازم بود به خاطر سپاسگزارى از نعمت هایش نافرمانى نشود.۲۹۰

????????????????????

همنشین بى خرد مباش، که کار زشت را زیبا جلوه داده ، دوست دارد تو همانند او باشی.۲۹۳

به هنگام دفن رسول خدا (ص)همانا شکیبایى نیکوست جز در غم از دست دادنت، و بى تابى نا پسند است، جز در اندوه مرگ تو، مصیبت تو بزرگ و مصیبت هاى پیش از تو و پس از تو نا چیزند.۲۹۲

????????????????????

? آنچه که بین من و خدا ناروا است اگر انجام دهم و مهلت دو رکعت نماز داشته باشم که خدا عافیت طلبم، مرا اندوهگین نخواهد ساخت. حکمت ۲۹۹

کسى که در دشمنى زیاده روى کند گناهکار ، و آن کس که در دشمنى کوتاهى کند ستمکار است، و هر کس که بى دلیل دشمنى کند نمى تواند با تقوا باشد!۲۹۸

????????????????????

دوستان تو سه گروهند و دشمنان تو نیز سه دسته اند؛ اما دوستانت : دوست تو و دوستِ دوست تو ، و دشمنِ دشمن تو است، و اما دشمنانت : دشمن تو و دشمن دوست تو ، و دوست دشمن تو است.

از فاصله میان مشرق و مغرب پرسیدند ، فرمود: به اندازه یک روز حرکت خورشید.

????????????????????

?عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذیران چه اندک!

?شخصى را دید که چنان بر ضد دشمنش مى کوشید که به خود زیان مى رسانید ، فرمود:) تو مانند کسى هستى که نیزه در بدن خود فرو برد تا دیگرى را که در کنار اوست بکشد!

????????????????????

از امام پرسیدند چگونه خدا با فراوانى انسان ها به حسابشان رسیدگى مى کند؟ آن چنان که با فراوانى آنان روزیشان مى دهد! (و باز پرسیدند چگونه به حساب انسان ها رسیدگى مى کند که او را نمى بینند، فرمود) همان گونه که آنان را روزى مى دهد و او را نمى بینند.

و درود خدا بر او ، فرمود: کسى که در دشمنى زیاده روى کند گناهکار ، و آن کس که در دشمنى کوتاهى کند ستمکار است، و هر کس که بى دلیل دشمنى کند نمى تواند با تقوا باشد!.

????????????????????

?مردمى را در مرگ یکى از خویشاوندانشان چنین تسلیت گفت: مْردن از شما آغاز نشده ، و به شما نیز پایان نخواهد یافت. این دوست شما به سفر مى رفت، اکنون پندارید که به یکى از سفرها رفته ؛ اگر او باز نگردد شما به سوى او خواهید رفت./ حکمت ۳۵۷

?شایسته نیست به سخنى که از دهان کسى خارج شد، گمان بد ببرى ، چرا که براى آن برداشت نیکویى مى توان داشت./ حکمت ۳۶۰

????????????????????

چون سختى ها به نهایت رسد، گشایش پدید آید، و آن هنگام که حلقه هاى بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد./ حکمت ۳۵۱

بزرگ ترین عیب آن که چیزى را در خوددارى، بر دیگران عیب بشمار!/ حکمت ۳۵۳

????????????????????

?ستودن بیش از آنچه که سزاوار است نوعى چاپلوسى ، و کمتر از آن ، درماندگى یا حسادت است./ حکمت ۳۴۷

?سخت ترین گناه ، آن که گناهکار آن را کوچک بشمارد./ حکمت ۳۴۸

????????????????????

آبروى تو چون یخى جامد است که در خواست آن را قطره قطره آب مى کند، پس بنگر که آن را نزد چه کسى فرو مى ریزی؟/ حکمت ۳۴۶

اى مردم از خدا بترسید، چه بسا آرزومندى که به آروزى خود نرسید، و سازنده ساختمانى که در آن مسکن نکرد، و گردآورنده اى که زود آنچه را گرد آورده ، رها خواهد کرد شاید که از راه باطل گرد آورده و یا حق دیگران را بازداشته ، و با حرام به هم آمیخته ، که گناهش بر گردن اوست، و با سنگینى بار گناه در مى گذرد، و با پشیمانى و حسرت به نزد خدا مى رود که:”در دنیا و آخرت زیان کرده و این است زیانکارى آشکار”/ حکمت ۳۴۴

????????????????????

?برترین بى نیازى و دارایى، نومیدى است از آنچه در دست مردم است./ حکمت ۳۴۲

?گفتارها نگهدارى مى شود، و نهان ها آشکار، و هر کسى در گرو اعمال خویش است، و مردم گرفتار کمبودها و آفت هایند جز آن را که خدا نگهدارد؛ در خواست کنندگانش مردم آزار، و پاسخگویان به زحمت و رنج دچارند ، و آن کس که در اندیشه از همه برتر است با اندک خشنودى یا خشمى از رأى خود باز مى گردد. و آن کس که از همه استوار تر است از نیک نگاهى ناراحت شود یا کلمه او را دگرگون سازد./ حکمت ۳۴۳

????????????????????

پاکدامنى زیور تهیدستى ، و شکر گزارى زیور بى نیازى (ثروتمندى) است./ حکمت ۳۴۰

روز انتقام گرفتن از ظالم سخت تر از ستمکارى بر مظلوم است./ حکمت ۳۴۱

????????????????????

حق خدا بر عهده شما اینکه از نعمت هاى الهى د رگناهان یارى نگیرید./ حکمت ۳۳۰

شادى مؤمن در چهره او ، و اندوه وى در دلش پنهان است، سینه اش از هر چیزى فراخ تر ، و نفس او از هر چیزى خوارتر است. برترى جویى را زشت ، و ریاکارى را دشمن مى شمارد، اندوه او طولانى ، و همت او بلند است، سکوتش فراوان ، و وقت او با کار گرفته است، شکر گزار و شکیبا و ژرف اندیش است. از کسى در خواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دیندارى از بنده خوارتر است./ حکمت ۳۳۳

????????????????????

?پیروز نشد آن کس که گناه بر او چیرگى یافت، و آن کس که با بدى پیروز شد شکست خورده است./ حکمت ۳۲۷

?همانا خداى سبحان روزى فقراء را در اموال سرمایه داران قرار داده است، پس فقیرى گرسنه نمى ماند جز به کامیابى توانگران ، و خداوند از آنان درباره گرسنگى گرسنگان خواهد پرسید./ حکمت ۳۲۸

????????????????????

شخصى یهودى به امام علی(ع) گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نکرده، درباره اش اختلاف کردید، امام فرمود:ما درباره آنچه که از او رسیده اختلاف کردیم، نه در خود او؛ اما شما یهودیان، هنوز پاى شما پس از نجات از دریاى نیل خشک نشده بود که به پیامبرتان گفتید:” براى ما خدایى بساز، چنانکه بت پرستان خدایى دارند!” و پیامبر شما گفت: “شما مردمى نادانید”. حکمت ۳۱۷

از نافرمانى خدا در خلوت ها بپرهیزید، زیرا همان که گواه است، داورى مى کند./ حکمت ۳۲۴

????????????????????

?نیازمندى که به تو روى آورده فرستاده خداست ، کسى که از یارى او دریغ کند، از خدا دریغ کرده، و آن کس که به او بخشش کند، به خدا بخشیده است./ حکمت ۳۰۴

?در قرآن اخبار گذشتگان و آیندگان و احکام مورد نیاز زندگى تان وجود دارد./ حکمت ۳۱۳

????????????????????

برای قلب خود، لباسی از مهربانی به مردم و لطف و رحمت بر آنان تهیه کن!

هر چه امید دارید، به خداى سبحان داشته باشید و به کسى جز او امید مبندید؛ زیرا هیچ کس، به غیر خداوند متعال امید نبست، مگر آن که نومید بازگشت.

????????????????????

?اولِ شهوت٬ خوشی و آخرش، اندوه و گرفتاری است.? مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۳۴۳

? ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺣﻖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎی الهی ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻳﺎﺭی ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ.? #نهج_البلاغه_حکمت_۳۳۰

????????????????????

پیروزى در دور اندیشى و دور اندیشى در به کار گیرى صحیح اندیشه و اندیشه صحیح به راز دارى است نهج البلاغه حکمت ۴٨

احمق ترین مردم کسى است که خود را خردمندترین مردم مى داند.میزان الحکمه، ج۳، ص۲۳۷

????????????????????

?در انتظار فرج باشید و از  رحمت خداوند نومید نشوید.

?آنچه را نمی دانید دشمن مدارید, پس بدرستی که بیشترین علم درچیزی است که شما نمی دانید.

????????????????????

ﺑﺎ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﭘﻴﺎپی ﺧﺪﺍ، ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﭘﻮشی ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ، ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ.

دروغ تو را نابود می کند گرچه از آن خطری برای خود حسّ نکنی.

????????????????????

?اخلاقت را خوب کن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.? امالی صدوق، ص۲۷۸

? ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺣﻜﻴﻤﺎﻥ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ،ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭ اﮔﺮ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ, ﺩﺭﺩ ﺟﺎﻥ ﺍﺳﺖ.? نهج البلاغه حکمت_۲۶۵

 ????????????????????

 آنچه را از دنیا از دستت رفته است،رها کن و زیاد برایش غم مخور. ?امیرالمومنین(ع)

 ﺑﺎ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴکی ﻛﻨﻴﺪ،ﺗﺎ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ.? نهج البلاغه حکمت_۲۶۴

????????????????????

?کسی که بر مرکب صبر و بردباری سوارشد، به میدان پیروزی خواهد رسید.☘️ بحارالانوار

?(شخصی ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻦ)ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﺮﺩﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺑﻴﺎ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻳﻢ، ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﮔﻔﺘﺎﺭﻡ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ کنی ﺩﻳﮕﺮی ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺵ ﺳﭙﺎﺭﺩ. ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﭼﻮﻧﺎﻥ ﺷﻜﺎﺭ ﺭﻣﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ، یکی ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ می‌ﺩﻫﺪ.? نهج البلاغه حکمت_۲۶۶

????????????????????

مؤمن بسیار راستگــو و بسیار نیـکوکار است.☘️ غررالحکم

هر کس به آنچه مهم نیست بپردازد،کار مهمتر را از دست بدهد.☘️ میزان الحکمه، ج۸، ص۱۲۹

????????????????????

?ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﺷﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺳﺘﻢ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ.☘️ نهج_البلاغه_حکمت_۲۲۱

?دلت را با موعظه، زنده گردان و آن را با حکمت روشنایی بخش.☘️ نهج البلاغه نامه_۳

????????????????????

کسی ﻛﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﻧﺮﻡ ﻭ بی ﻋﻴﺐ باﺷﺪ، ﺷﺎﺥ ﻭ ﺑﺮﮔﺶ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.☘️نهج البلاغه_حکمت_۲۱۴

ﻫﺮ ﻇﺮفی ﺑﺎ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﭼﻴﺰی ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﺮ می ﺷﻮﺩ، ﺟﺰ ﻇﺮﻑ ﺩﺍﻧﺶ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎی ﺩهی. ﻭﺳﻌﺘﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ می ﺷﻮﺩ.☘️نهج البلاغه حکمت_۲۰۵

????????????????????

?دشمنىِ بزرگوار، کم زیانتر از دوستى فرومایه است.☘️میزان الحکمه، جلد۱۰، صفحه ۹۳

?ابوتراب را گفتند:?چه کردی که «علی» شدی؟☘️حضرت فرمودند: نگهبان دلم بودم.

????????????????????

آگاه باشید امروز روز تمرین و فردا روز مسابقه است؛ جایزه برندگان، بهشت است. ☘️نهج البلاغه_خطبه_۲۸

درباره آن دسته از عیب هاى مردم که بر تو پوشیده است، پى جویى و کنجکاوى مکن.☘️نهج البلاغه_نامه۵۳

صبر و پیروزى
  انسان شکیبا، پیروزى را از دست نمى‏ دهد، هر چند زمان آن طولانى شود.

روش برخورد با دوستان بد
برادرت را با احسانى که در حق او میکنى سرزنش کن، و شر او را با بخشش باز گردان.

فراهم بودن راه ‏هاى هدایت
اگر چشم بینا داشته باشید، حقیقت را نشانتان داده ‏اند، اگر هدایت مى‏ طلبید شما را هدایت کردند، اگر گوش شنوا دارید، حق را به گوشتان خواندند.

ضرورت خدا شناسى و اطاعت

خداى را اطاعت کنید که در نشناختن پروردگار عذرى ندارید.

ضرورت پایبندى به عهد و پیمان
عهد و پیمان‏ ها را پاس دارید به خصوص با وفاداران.

اهمیت نیت‏ ها
آن کس که از کار مردمى خشنود باشد، چونان کسى است که همراه آنان بوده و هر کس که به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل و گناه خشنودى به کار باطل.

صبر و پیروزى
انسان شکیبا، پیروزى را از دست نمى‏ دهد، هر چند زمان آن طولانى شود.

ارزیابى عمل‏ ها
چقدر فاصله بین دو عمل دور است: عملى که لذّتش مى‏ رود و کیفر آن مى‏ ماند، و عملى که رنج آن مى‏ گذرد و پاداش آن ماندگار است.

احترام گذاشتن به مرزها و حدود احکام الهى
  همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نکنید، و حدودى براى شما معین فرموده، امّا از آن ها تجاوز نکنید، و از چیزهایى نهى فرمود، حرمت آن ها را نگاه دارید، و نسبت به چیزهایى سکوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در باره آن ها به رنج و زحمت دچار نسازید.

روش بر طرف کردن نیازهاى مردم
بر آوردن نیازهاى مردم پایدار نیست مگر به سه چیز، کوچک شمردن آن تا خود بزرگ نماید، پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد.

روش مناجات کردن
بار خدایا تو مرا از خودم بهتر مى ‏شناسى، و من خود را بیشتر از آنان مى‏ شناسم، خدایا مرا از آن چه اینان مى‏ پندارند، نیکوتر قرار ده، و آن چه را که نمى‏ دانند بیامرز.

حفظ روح امیدوارى
  اگر به آنچه که مى‏ خواستى نرسیدى، از آن چه هستى نگران مباش.

روش خواستن
از دست دادن حاجت بهتر از درخواست کردن از نا اهل است.

ضرورت کنترل زبان
زبان تربیت نشده، درنده ‏اى است که اگر رهایش کنى می گزد.

ارزش تذکّر دادن اشتباهات
آن که تو را هشدار داد، چون کسى است که مژده داد.

ارزش قناعت و خود کفایى
قناعت، ثروتى است پایان ناپذیر.

روش برخورد با شکست خوردگان
سزاوارترین مردم به عفو کردن، تواناترین شان به هنگام کیفر دادن است.

راه جذب دلها
دل‏ هاى مردم گریزان است، به کسى روى آورند که خوشرویى کند.

راز دارى و پیروزى
پیروزى در دوراندیشى، دور اندیشى در به کار گیرى صحیح اندیشه و اندیشه صحیح به راز دارى است.

ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى
  گناهى که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکى است که تو را به خود پسندى وا دارد.

اعتدال در بخشش و حسابرسى
بخشنده باش امّا زیاده روى نکن، در زندگى حساب گر باش امّا سخت گیر مباش.

ترس از خدا در فزونى نعمت‏ ها
  اى فرزند آدم زمانى که خدا را مى‏ بینى که انواع نعمت‏ ها را به تو مى‏ رساند و تو در حال گناه کردن هستی، بترس.

ضرورت عمل گرایى(اخلاقى، اجتماعى)
کسى که کردارش او را به جایى نرساند، افتخارات خاندانش او را به جایى نخواهد رسانید.

ارزش ‏ها و ضدّ ارزش ‏ها
ترس با ناامیدى، و شرم با محرومیت همراه است، و فرصت‏ ها چون ابرها مى‏ گذرند، پس فرصت ‏هاى نیک را غنیمت شمارید.

ره آورد شوم هواپرستى

آن کس که در پى آرزوى خویش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.

روش استفاده از نعمت ‏ها

چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشکار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازید.

روش برخورد با دشمن
✅ اگر بر دشمنت دست یافتى، بخشیدن او را شکرانه پیروزى قرار ده.

روش زندگى با مردم
 ✅ با مردم آن گونه معاشرت کنید، که اگر مُردید بر شما اشک ریزند، و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوى شما آیند.

ایثار اقتصادى و آخرت گرایى
 ✅ صدقه دادن دارویى ثمر بخش و کردار بندگان در دنیا، فردا در پیش روى آنان جلوه‏ گر است.

شناخت ضدّ ارزش‏ ها

✅ناتوانى، آفت و شکیبایى، شجاعت و زهد ثروت و پرهیزکارى سپر نگه دارنده است: و چه همنشین خوبى است راضى بودن و خرسندى.

✅آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى‏ هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى‏ ارزش کرده است.

امار بازديد
اوقات شرعي